OROSZVALOSAG.HU


Az autonómiától az önállóságig

  |  2022-03-30 10:41:48  |  
Varga Beáta

Az autonómiától az önállóságig

Kísérletek az ukrán államiságra

Az egységes és független ukrán állam megteremtésének kísérlete az évszázadok során nem állta ki az idő próbáját, ami elsősorban Ukrajna „egyenlőtlen” fejlődésével magyarázható a kulturális-történelmi térben. A jelenkori ukrán historiográfia és a politikai vezetés a mai Ukrajnát a 17. századi „kozák állam” és az 1917-20 közötti Ukrán Népköztársaság közvetlen utódjának tekinti. A „dicső történelmet” használják fel a kollektív történelmi identitás megteremtéséhez, központba állítva Bogdan Hmelnyickijt mint a „Haza Atyját”, valamint Mihajlo Hrusevszkijt, Ukrajna első elnökét.

Az autonómiától az önállóságig

Vasseur de Beauplan 1648-as térképe Ukrajnáról

A „kozák állam”

 „ Ukrajna kiemelkedő fiainak… sorában titáni alak Bogdan Hmelnyickij, akinek a nevéhez fűződik… a jelenkori ukrán politikai nemzet alapjainak lerakása…” – hangzott el Leonyid Kucsma volt ukrán elnök egyik beszédében, aki a hetmant használta fel arra, hogy bizonyítsa az ukrán államiság kontinuitását.

A 17. század közepét a jelenkori ukrán historiográfia az „igazi Rubiconnak” nevezi, amelyet átlépve az ukránok megtették a döntő lépést a függetlenséghez vezető úton. A Bogdan Hmelnyickij által vezetett 1648-54. évi „összukrán” mozgalom először teremtett nagy történelmi lehetőséget a szuverén Ukrajna kialakulásához. A felkelők által elért legfőbb eredménynek az 1649-es zborivi egyezmény tekinthető, amelynek értelmében a kijevi, braclavi és csernyihivi vajdaságokat magába foglaló ún. „Kozák-Ukrajnát” autonómnak nyilvánították, ahol kiépülhetett a hetmani adminisztratív szervezet, amely egy szuverén ukrán állam csírájának is tekinthető. Az ukrán mozgalom kezdetei sikereit követően Bogdan Hmelnyickij részéről előtérbe került a hetmani hatalom isteni eredetének hangsúlyozása. 1649 elején új titulust vett fel - „…Bogdan Hmelnyickij, Isten kegyelméből a Zaporozsjei Had hetmanja…”  - és hatalmának isteni eredetét hangoztatva mintegy hangsúlyozni kívánta hatalma legitim és szuverén jellegét, és egyben megalapozni az örökletes hetmanság bevezetésére tett törekvéseit. A kozák vezetőnek Ukrajna látszólagos függetlenségét úgy sikerült magvalósítania, hogy polivazallusi politikát folytatva, szabad akaratából változtatta a „hűbérurait”, ami lehetővé tette, hogy az ukrán állam gyakorlatilag létezni tudjon jogi elismerés nélkül. Az Ukrajna önkéntes Oroszországhoz csatlakozását eredményező 1654. évi perejaszlavi egyezményt követően Hmelnyickij - bár egyre kevesebb esélyt látott rá – továbbra is a tartós ukrán államiság megteremtésén és annak legitimálásán munkálkodott.

Az orosz kötelékbe került ukrán területekből kialakult autonóm Hetmanátus hivatalos elnevezése a katonai alapon szerveződő, szabadon választott hetman irányítása alatt álló Zaporozsjei Had lett, amely formula egyszerre jelölte a cár szolgálatában álló 60 ezer fős kozák sereget és az államszervezetet is. A jelenkori ukrán történetírás amellett érvel, hogy az orosz illetve szovjet historiográfiának megalapozatlan az a nézete, hogy miután 1654-ben Ukrajna „újraegyesült” Oroszországgal, annak alávetettje lett. A hetman politikai tevékenységét méltatva kiemelik, hogy 1654-57 között Hmelnyickijnek sikerült  egyesítenie az összes "etnoukrán" területet önálló ukrán államba és jóllehet magát az orosz cár vazallusának tekintette, mindvégig szuverén  kormányzást gyakorolt, aminek legfőbb bizonyítékaként a teljesen önálló diplomáciai kapcsolatok fenntartása értékelhető.

Vitathatatlan tény, hogy a perejaszlavi egyezmény az ukrán államiság kialakulásának folyamatában az egyik fontos mérföldkőnek tekinthető, de az államépítés folyamatát jelentősen lassította az a körülmény is, hogy Ukrajna „három tűz” közé szorult a szomszédos államok – Rzeczpospolita, Oroszország, Oszmán Birodalom – szorításában. Kisebb megszorításokkal ugyan, de a perejaszlavi egyezmény eredményeképpen kialakult orosz-ukrán kapcsolatrendszer széleskörű autonómián alapuló hűbéri viszonyként értékelhető. Az orosz uralkodó elméletileg megőrizte a fennhatóságát a Zaporozsjei Had felett, de Bogdan Hmelnyickij kormányzása idején nem volt képes Ukrajnában érvényesíteni jogi fölényét, azaz a Hetmanátusban közvetlenül nem gyakorolta a hatalmat, ezért az 1654-1657 közötti időszakban Ukrajna ún. „látszatfüggetlenséggel” rendelkezett. Bogdan Hmelnyickij 1648-1657 közötti diplomáciai tevékenysége alapján megállapítható, hogy többvektorúnak tekinthető a külpolitikája, aminek segítségével meg akarta erősíteni a Zaporozsjei Hadat, mint a nemzetközi kapcsolatok teljes értékű alanyát. A polivazallusi politika eredményes alkalmazásának köszönhetően 1657-ig sikerült megszilárdítani Ukrajna geopolitikai helyzetét, mint egy elvileg független államét, amely csak névlegesen függött a térség egyes uralkodóitól. Egyet érthetünk azzal a nézettel, hogy jóllehet a Hmelnyickij-mozgalom eredményeképpen létrejött Hetmanátus nem tekinthető teljes értékű államnak, mégis az ukrán államiság mintaképévé vált az utókor számára.

Az Ukrán Népköztársaság

Az Orosz Birodalom és az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása reális esélyt teremtett az „ukrán kérdés” megoldására, azaz a Kelet- és Nyugat-Ukrajnát is magába foglaló szuverén ukrán állam megteremtésére.

1917. március 3-án érkezett a hír Kijevbe a cári önkényuralmi rendszer összeomlásáról, ahol liberális és szociáldemokrata vezetőkből megalakult az Centralnaja Rada, amely Mihajlo Hrusevszkij elnökletével az 1917. június 23-án kiadott I. Univerzáléjában a föderális alapokon átalakított Oroszországon belüli Ukrajna autonómiájа mellett kötelezte el magát. 1917 októberében az Ideiglenes Kormány megdöntését követően Ukrajna területén is megkezdődött a harc a hatalom megszerzéséért a három hatalmi csoportosulás – az Ideiglenes Kormány támogatói, a bolsevikok és a Centralnaja Rada - között, amiből  az utóbbi került  ki győztesen és az 1917. november 20-án közzétett III. Univerzáléjában kimondta az Ukrán Népköztársaság megalakulását. Tekintettel arra, hogy nemzetközi szerződést csak szuverén állam köthet, a Rada 1918. január 22-én a IV. Univerzáléval kikiáltotta az Ukrán Népköztársaság állami függetlenségét, de egyben elfogadta a megalakítandó orosz föderációval az egység megőrzését. Kihangsúlyozták ugyanakkor, hogy erre az eredeti tervekhez képest radikális lépésre – a külső körülmények kényszerítették őket. A Centralnaja Rada Hrusevszkij irányítása alatt tehát végigjárta az autonómia megszerzésétől a függetlenség kivívásáig vezető utat, de fontos kihangsúlyozni, hogy kezdetben nem gondolkodtak Ukrajna Oroszországtól történő elszakadásában, ugyanis az önálló államisággal nem rendelkező Ukrajnában 1917-ben az orosz és más nemzetek föderációjának a realitása nagyobb támogatottságot kapott.

Függetlenül attól, hogy 1918 januárjában a Vörös Hadsereg elfoglalta a bal parti ukrán területeket, a Rada a breszt-litovszki tárgyalásokon február 9-én a különbékét kötött a központi hatalmakkal: Németország és szövetségesei elismerték az Ukrán Népköztársaságot független államként és ígéretet tettek Ukrajna felszabadítására a bolsevik uralom alól. Ennek fejében az Ukrán Népköztársaság vállalta, hogy mezőgazdasági termékeket szállít Németország és az Osztrák–Magyar Monarchia részére. Ezt követően Szovjet-Oroszország a breszti béke aláírásával kötelezte magát arra, hogy az Ukrán Népköztársasággal békét köt, állami státusát elismeri, kivonja a csapatait a területéről és nem avatkozik bele a belügyeibe. A német kormányzatnak érdekében állt, hogy a kelet-európai térségben olyan kisebb szuverén államok jöjjenek létre, amelyek ellensúlyozzák Oroszország erejét és fokozatosan a német gazdaság érdekeltségi körébe kerülnének. Ezzel magyarázható, hogy a német vezetés 1918-ban támogatta az ukránok önálló államiságának megteremtését és a különbéke megkötésével Ukrajna megtette az első fontos külpolitikai lépését, amelynek köszönhetően az ukrán állam nemzetközi szintre emelkedett.

1918. március 2-án 45 ezer fős német-osztrák sereg vonult be Kijevbe és visszaállították a Centralnaja Rada uralmát, amelynek a helyzete továbbra is bizonytalan maradt, mert a függetlenség biztosítása érdekében idegen haderő segítségét vették igénybe; nem sikerült létrehozni egy erős államapparátus és államapparátust; valamint nem tudtak eleget tenni a német követeléseknek sem.

A Hetmanátus – Ukrán Állam

A német hadvezetés 1918. április 29-én feloszlatta a Radát, megszűntette az Ukrán Népköztársaságot és létrejött a Hetmanátus Pavlo Szkoropadszkij vezetésével, aki bejelentette az „Ukrán Állam”, mint az Ukrán Népköztársaság legitim és jogfolytonos utódjának a megalakulását. A hetman rendelkezett a legfelsőbb törvényhozó és végrehajtó hatalommal és ő nevezte ki a főbírókat, egy kézben irányította a hadsereget és a külpolitikát. Ezenkívül  állandó diplomáciai kapcsolatokat tartott fenn Németországgal, Ausztriával, Svájccal, Törökországgal, Lengyelországgal, Finnországgal, Nagy-Britanniával és Franciaországgal, ami biztosította a Hetmanátus nemzetközi elismertetését.  A hetmani kormányzat azonban az orosz birodalmi bürokráciának a hatalomba való visszatérését jelképezte, ami eleve behatárolta a konzervatív államapparátus hosszú távú működőképességét. Miután 1918. december 14-én – a nyugati front összeomlását követőn – a német csapatok kivonultak Ukrajnából, velük tartott a hetman is. A Hetmanátus bukásának okai között elsőképpen az emelhető ki, hogy Szkoropadszkij ukrán állama katonai diktatúrát hozott létre monarchia képében és nagyon szűk társadalmi bázisra tudott támaszkodni. A Hetmanátus bukásával egyben kudarcot vallott az a kísérlet, hogy az ukrán államiságot konzervatív eszmék alapján valósítsák meg.

Nyugat-Ukrán Népköztársaság - Galícia az „ukrán Piemont”?

Lengyelország első felosztása során az 1772. augusztus 5-i szentpétervári szerződésben a Habsburgok megkapták a Halics-Lodoméria Királyságot (Galicia et Lodomeria), Auschwitzot és Zator hercegséget. Mária Terézia és II. József felvilágosult reformjai hatására Galíciában az életfeltételek jelentősen javultak, és ennek köszönhetően a Habsburg-dinasztiához fűződő lojalitás mélyen gyökeret vert az ukránokban. Az aktuális osztrák politika Galíciában nem mindig kedvezett az ukrán nemzeti törekvéseknek, de szabadabb keretet biztosított számukra, mint a cári Oroszország. Ennek köszönhetően a Habsburgok uralma alatti Galíciában kialakult ukrán nacionalizmus tartotta életben az ukrán nemzeti identitást és vált Nyugat-Ukrajna az önálló ukrán identitás egyik meghatározó bölcsőjévé. Politikai törekvéseiket tekintve a rutén vezetés nem volt egységes, de azt valamennyi politikai irányzat elismerte, hogy elsősorban a politikai függetlenség biztosíthatná az Osztrák és az Orosz Birodalom alávetett tartományaként létező ukrán területek társadalmi-gazdasági és kulturális fejlődését.

A galíciai ukránok 1914. október 14-én megalakították az Általános Ukrán Radát, amely szervezet kinyilvánította a Habsburg-dinasztia iránti lojalitását és deklarációjában kifejezte azon reményét, hogy a Habsburgok győzelme és a Romanovok veresége hamarosan elhozhatja az ukránoknak a szabadság óráját. Az oroszok uralta Ukrajnából érkezett emigráció Lembergben pedig Ukrajna Szabadságáért Egyesület névvel szintén megalapította saját szervezetét és az oroszországi Ukrajna függetlenségéért, valamint Kelet-Galícia autonómiájáért szálltak síkra. 1918 novemberében Lembergben bejelentették a Nyugat-Ukrán Népköztársaság megalakulását, amely államalakulat számára jóval rövidebb időt vett igénybe működőképes és hatékony közigazgatási apparátust létrehozni és a rendet fenntartani, mint Kelet-Ukrajnában, ugyanis a nyugat-ukrajnai társadalom kevésbé volt megosztott, ezért hatékonyabban össze tudtak fogni a lengyelek elleni harcban.

Direktórium

A Hetmanátus bukása után a Direktórium 1918 decemberében elfoglalta Kijevet és visszaállította az Ukrán Népköztársaságot. A köztársasági államformára alapozott, gyorsított ütemű államépítést tekintették a legfontosabb feladatnak, de a Hetmanátushoz hasonlóan nem tudtak kialakítani szilárd belső társadalmi bázist és nem sikerült rendezni a külkapcsolataikat Szovjet-Oroszországgal, az antanthatalmakkal és Lengyelországgal, amely államoknak nem állt érdekében a független ukrán állam létezése.

A Direktórium időszakában került sor 1919. január 22-én a Kijev központú Ukrán Népköztársaság és a Lemberg központú Nyugat-Ukrán Népköztársaság egyesülésére. Az ukrán területek egyesülése azonban megmaradt deklaráció szintjén, mert a nehéz katonai helyzetük akadályozta a tényleges egyesülést. Nem lehetett hosszú életű az egység azért sem, mert a nyugat-ukrán mérsékelt nacionalistáiból álló jól szervezett államapparátus nem tudott együttműködni a baloldali szimpatizáns politikát folytató Direktóriummal. Ezenkívül a nyugat-ukránok nem voltak hajlandóak kompromisszumot kötni a lengyelekkel, míg a keletiek a Szovjet-Oroszország elleni egyetlen szövetségest látták a lengyelekben.

Tekintettel arra, hogy az önálló ukrán állam megteremtésére irányuló törekvéseiket sem német, sem francia támogatással nem sikerült elérniük, ezért az ukránok a lengyel kormánnyal kezdeményeztek béketárgyalásokat. Az antanthatalmak Németország és az Osztrák-Magyar Monarchia kapitulációját követően Lengyelország államalapító törekvéseit támogatták, ugyanis egy erős lengyel állam útját állhatta az esetleges német és szovjet-orosz expanziónak. Ez a tendencia pedig nem volt összeegyeztethető az önálló, független Ukrajna eszméjével. Jóllehet a lengyel politikai vezetés többsége továbbra is képtelennek tartotta az ukránokat a szuverén ukrán állam létrehozására, Pilsudski mégis a Szovjet-Oroszországgal szembeszállni képes, Lengyelországból, Litvániából, Ukrajnából és Belorussziából kialakított föderatív államban gondolkodott. Az 1920. április 21-én megkötött lengyel-ukrán szerződés értelmében Lengyelország elismerte az Ukrán Népköztársaság jogos Szovjet-Oroszország elleni expanzív törekvéseit a keleti térségben a Rzeczpospolita első felosztáskori határáig, azaz a Dnyeper folyóig, majd 1920. április 25- közös támadást indítottak Szovjet-Oroszország ellen, amely háború csúcspontját az augusztus 13-25 között lezajlott varsói csata jelentette, ahol megállították a Vörös Hadsereget.

Ezt követően a lengyel országgyűlés nem támogatta a háború folytatását ukrán érdekekért és fegyverszüneti tárgyalásokat kezdeményeztek Moszkvával. Szovjet-Oroszország és Lengyelország 1921 márciusában kötötte meg a rigai békét, amely végleg eltemette az ukrán függetlenedési törekvéseket, így megismétlődött az 1667-es andruszovói szerződést követően kialakult helyzet, hiszen a lengyelek és az oroszok – az ukránok érdekeit figyelmen kívül hagyva – ismét felosztották egymás között Ukrajnát.

1917-1920 között az ukránok átmenetileg szuverén államot hoztak létre, de az egymást váltó kormányok rövid ideig voltak hatalmon, ezért sem tudták megszilárdítani a hatalmukat. Megnehezítette továbbá az önállóság kivívását, hogy a kelet-ukránok nemzeti identitása jóval alacsonyabb szintre jutott el, mint Galíciában. A legnagyobb problémát azonban az jelentette, hogy nem alakult ki egységes álláspont az ukrán állam jellegét tekintve az egyes ukrán régiókban és politikai pártok között: a demokratikus Oroszországon belüli autonóm államiság megteremtése mellett sikertelen kísérletet tettek egy konzervatív monarchia, nacionalista katonai diktatúra és egy független szocialista köztársaság létrehozására. Mindehhez hozzájárult még Lengyelország és Szovjet-Oroszország katonai túlereje, valamint az 1. világháborúban győztes antanthatalmak érdektelensége egy szuverén Ukrajna létezésében. Végeredményben a 17-18. századhoz hasonlóan 1921-től az ukrán nemzet fejlődése ismét két állam kötelékében ment végbe: a Szovjetunión belül, valamint az újjászületett Lengyelországban.

Összegzés

Ukrajna megosztottságához, valamint a hosszú nemzet- és államépítési folyamathoz elsősorban az járult hozzá, hogy nem örökölt egységes nemzeti identitást, egyes területei ebben a tekintetben „érettebbek”, mások „elmaradottabbak” voltak. Az autonómiától az önálló ukrán állam létrejöttéig vezető hosszú történelmi folyamat során az ukrán területek a hatalmi erőterek kettős, majd hármas perifériájává váltak, Bogdan Hmelnyickij „kozák állama” a 17. század második felétől az eltérő külpolitikai orientációt képviselő hetmanok és a szomszédos nagyhatalmak szorításába került, az 1. világháború végén pedig Ukrajna az egymással hadakozó ukrán politikai vezetők, valamint a központi és az antanthatalmak csataterévé vált. Mindkét történelmi helyzetben hasonlóság mutatkozott meg abban, hogy nemcsak a kedvezőtlen külpolitikai környezet, hanem a belső megosztottság is megakadályozta az egység és önállóság megteremtését. A 17. és a 20. századi „ukrán forradalom” idején a régió egyetlen jelentősebb államának sem állt érdekében egy szuverén ukrán állam létrehozása, ezért Ukrajna mindkét esetben valójában „történelmi zsákutcába” került.

(E tanulmány, jegyzetekkel ellátva, eredetileg a Tertium datur. Írások Krausz Tamás 70. születésnapjára c. kötetben jelent meg (Ruszisztikai Könyvek XLIV, Bp., 2018, 118-129.) 

 

Cimkék: Bogdan Hmelnyickij, Mihajlo Hrusevszkij, Zaporozsjei Had,Hetmanátus, Pavlo Szkoropadszkij
Országok:
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat