OROSZVALOSAG.HU
Kinek kell az abház vasút?
Kinek kell az abház vasút?
Grúziának nem feltétlen érdeke a vasútfejlesztés
Grigol Vasadze grúz külügyminiszter szerint nem sürgős az Abházián át vezető Oroszország és Grúzia közti vasúti forgalom visszaállítása. A miniszter szerint egyelőre ez Grúzia számára nem járna haszonnal.
A két ország közötti egyetlen vasútvonal a kilencvenes évek elején zajlott konfliktus óta zárva van. Az Inguri folyón átívelő vasúti hídon az utolsó szerelvény 1992-ben haladt át. Az azóta többször is felmerült újranyitásról szóló híresztelésekre most az Eho Moszkvi oroszorsazági rádiónak adott interjújában a grúz külügyminiszter adott választ.
Vasadze szerint meg kell nézni, ki járna jól az abház területen futó vasút felélesztésével. Állítása szerint a Törökország és Azerbajdzsán között elszigetelt Örményország lenne a legnagyobb nyertes, ám Oroszország számára is jelentős előnyökkel járna, ha vasúti összeköttetést tudna létesítani a gyumri (Örményország) katonai bázisával. Ezzel szemben Grúzia számára semmilyen előnnyel nem járna a kapcsolatok ilyen bővítése.
Grúziai elemzők és politológusok ezzel nem értenek egyet. A de facto független Abházia és Grúzia között jelenleg minimális a kapcsolat. Paata Zakareisvili, a konfliktus szakértője szerint az elzártság enyhülésével a konfliktus megoldása is közelebb kerülhet. Nem beszélve a gazdasági kapcsolatok bővítése, az orosz és a grúz piac közeledése során szerezhető előnyökről.
A politológus Kaha Gogolasvili egyetért azzal a véleménnyel, hogy a vasúti forgalom helyreállítása hozzájárulhat a konfliktus békés megoldásához. Rengeteg kérdés vár kidolgozásra a határ- és vámforgalom szabályozásában, ám ezek egy része Oroszország közelmúltbeli WTO csatlakozásával megoldódott. Más hasonló vitás területeken sem ritka, hogy a kereskedelmi és a személyi forgalom áramlását külön megállapodás alapján oldották meg. Ilyen területek a Gázai övezet, Ciprus vagy éppen Moldova szakadár Dnyeszter menti köztársasága.
(Echo Kavkaza, Echo Moszkvi)