OROSZVALOSAG.HU


Grúz borok Németországban 

  |  2010-05-17 21:02:44  |  
Kecskeméti Gábor

Grúz borok Németországban 

Szakartvelo vörös aranya sokat érhet Nyugat-Európában 

Grúz borok Németországban 

Grúz borászatokat invitáltak nemzetközi szakkiállításokra a nagyobb piac reményében

Eddig több mint 20 grúz borászat és szeszfőzde vett részt árucikkeivel idén a németországi szakkiállításokon, elsősorban azért, hogy lehetőséget szerezzenek a német piacból való minél nagyobb részesedésre.

Ezév március 21. és március 23. között Düsseldorfban lezajlott ProWein borászati és szeszipari szakkiállításon 11 grúziai cég képviseltette magát saját standokkal, elsősorban a fővárosból, Tbilisziből (Chateau Mukhrani, Dugladze wine company, Ltd. Vazi, Tbilvino JSC, Winery Khareba Ltd.) és Telaviból (Besini Company Ltd., JSC Telavi Wine Cellar, Kakhuri Ltd.,) de Grúzia egyéb bortermő vidékeiről is érkeztek kiállítók, mint például a Tiflisi Marani Ltd. a Gardabani régióból, a Xeloba Kartuli – NGO Rusztaviból és a Pheasant's Tears Winery Sighnaghiból. Ezen kívül néhány borászat a március 24. és 28. között megtartott INTERVITIS INTERFRUCTA szakvásáron is felbukkant.

Vlagyimer Kublasvili a Khabera Borászati Vállalat tulajdonosa úgy nyilatkozott, személy szerint rendkívül örül, hogy borai lehetőséget kaptak a részvételre és a vele járó széles körű ismertségre, így Grúziától távoli területeken is alkalmuk nyílik a bemutatkozásra. „Biztosak vagyunk abban, hogy remek kapcsolatokra fogunk szert tenni, mindenekelőtt európai és egyesült államokbeli látogatóinkkal” – jelentette ki Kublasvili. „A ProWein szakkiállítás nagyszerű lehetőség volt számunkra, mivel alkalmunk nyílt arra, hogy az általános piaci tendenciákat és a világ egyéb borászati régióiban uralkodó trendeket jobban megismerjük.”

Thomas Brandl a két esemény közös szóvivője szerint a kiállítások számtalan lehetőséget kínálnak a grúz borászatoknak. A grúz kiállítók kilencedik alkalommal vettek részt a két németországi kiállításon, igaz tavaly valamivel többen érkeztek, hiszen akkor még a Bagrationi, Mildiani, GWS, Sarajishvili és a Teliani Valley borászatok is jelen voltak. A kiállítás – egybehangzó szakértői vélemények szerint - valójában egy, a további piacokért folyó kereskedelmi és marketing küzdelem. Hozzátehetjük, hogy ezt a csatát a grúz cégek igen sikeresen vívják, hiszen 2009-ben a tbiliszi mezőgazdasági minisztérium kimutatása szerint az exportra szánt szakartvelói borok tizedik legnagyobb felvevőpiaca éppen Németország volt. (Igaz a német bor-import listán Grúzia egyelőre csak a 31. helyet foglalja el, a dobogó tetején hagyományosan Olaszország áll.)

A grúz termékek legfőbb versenytársai ezen az óriási piacon az olasz, spanyol és francia borok, melyek jóval drágábbak a kaukázusi nedűknél. Sajnos azonban a „nagyüzemi” borászattal a grúz termelők sem tudják felvenni a versenyt, hiszen egy palack georgiai bor ára Németországban 8 és 20 euro között mozog, míg egy hasonló dél-afrikai bor alig valamivel több, mint 3 euróba kerül. A már említett német szóvivő kifejtette, hogy a grúz borok fejlődését évek óta figyelemmel kísérik Németországban és utóbbiak minősége fokozatosan javul, kezdi elérni a világpiacon elvárható szintet, sőt a száraz vörösborok tekintetében akár fel is veheti a versenyt a hagyományos bortermelő országokkal. Már napjainkban is a grúz borexport 90 százalékát a különböző típusú vörösborok teszik ki.

Mint az elmúlt években, Grúziának most is elsősorban arra kell törekednie, hogy 2010-ben is hathatósan diverzifikálja exportja célországait, jelentősen bővítve a mostani kurta listát. A grúz borászatoknak tenniük kell mindezt dacolva a romló export-mutatókkal. Tavaly januártól augusztusig a grúziai borok kivitele 12.55 százalékkal csökkent, mely több mint 800.000 palackos visszaesést jelent. Idén, az első negyedévben, a piac zsugorodása nagyobb volt, mint 28.6 százalék. A Khareba Borászati Vállalat azon cégek közé tartozik, melyeket érzékenyen érintett a globális pénzügyi válság, így termékeinek exportját ideiglenesen fel is függesztette.

A grúz borexport cél-országai továbbra is a szomszédos és közeli országok – elsősorban egykori FÁK-tagok –, így a 2006-os orosz embargó óta Ukrajna a fő vásárló, őt követi Kazahsztán és Belarusz 14, illetve 10 százalékos felvevőpiaci részesedéssel.

(Georgian Business Week)

Cimkék: grúz borok, német piac, szakkiállítás
Országok: Grúzia
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat