OROSZVALOSAG.HU
Elrepült az utolsó MiG-29-es is
Elrepült az utolsó MiG-29-es is
17 év a magyar légtér védelmében
Búcsú a MiG-29-esektől
A Honvédelmi Minisztérium döntése értelmében kivonták a hadrendből a magyar légierő utolsó működőképes MiG-29-es vadászgépeit.
Az 1970-es évek végén kifejlesztett vadászgépet 1983-ban rendszeresítették a szovjet bázisokon. Magyarországon 1993-ban álltak hadrendbe, miután az orosz államadósság közel felének ellentétezéseként hazánk 28 darab egy illetve kétüléses gépet vásárolt Moszkvától.
A NATO-kódjel szerint Fulcrum nevet viselő gépmadarak hosszú időn keresztül az aviatika hazai szerelmeseinek kedvencei voltak, és a magyar pilóták is örömmel repülték a MiG-eket.
Vári Gyula, Kovács Péter és Szabó „Topi” Zoltán pilóták számos külföldi díjat nyertek a a típuson végzett bemutató repüléseikkel. A MiG-29-es félelmetesen erős iker RD-33-as hajtóművei illetve bámulatos aerodinamikája hajmeresztő manővereket is lehetővé tettek. Ezek közé tartozik a „Pugacsov-Kobra” (nevét az egyik berepülő pilótáról, Pugacsovról kapta) továbbá a „Harang”.
Magyarország NATO-csatlakozása után merült fel a típus modernizálásnak gondolata, melyet később új, nyugati gépek beszerzése vett le végleg a napirendről. A sok visszássággal kísért Gripen-ügy és a Lockheed-botrány ellenére az orosz vasmadarak egészen 2009. január elsejéig látták el a magyar légtér védelmét, azóta csupán besegítenek a JAS-39-eseknek.
A MiG-29-esek Kecskeméten, 2010. december 7-én emelkedtek utoljára a magasba, a közvélemény szinte teljes kizárása mellett. Visszavonulásukkal a magyar légteret immár a Gripenek vigyázzák, melyek bár a nyugati technika vívmányai, de valódi (azaz nem szimulált!) harci körülmények között még sohasem bizonyítottak.
(www.hm.hu)