OROSZVALOSAG.HU
Dejneka a Tretyakov Képtárban
Dejneka a Tretyakov Képtárban
Új szempontok Dejneka művészi hagyatékának értelmezéséhez
Alekszandr Dejneka (1899 – 1969) festő, szobrász a szocialista realizmus egyik legismertebb képviselője. Dejneka néhány műve még a szovjet tankönyvekből lehet, ismerős, mint például „Szevasztopol védelme” vagy a „Sztahanovisták”, így a művészt sokszor ezekkel az unalomig ismert képekkel asszociálják. A március 17-én a Tretyakov Képtárban megnyílt Dejneka-kiállítás ugyanakkor azt is jelzi: Dejneka művészetében nem csupán az úttörők, sífutók és munkásnők szerepelnek.
A kiállítás kísérletet tesz arra, hogy Dejneka művészetét halála után 40 évvel lehetőségek szerint a lehető legátfogóbb módon mutassa be.
Dejneka ’20-as éveiben készült első művei még a konstruktivizmus hatásáról tanúskodnak, s csak ezt követően alkotott a szocialista realizmus elvárásai szerint: alkotásain gyárak és munkások jelentek meg; gyerekek, akik álmodozva tekintenek az égen szálló repülőkre; asszonyok, akik inkább izmosak, mint kecsesek. De ezeken kívül létezik még egy sor kevésbé ismert meglepően lírai tájkép és városábrázolás, melyeket Dejneka a ’30-as években, Olaszországban tett utazása alatt festett.
A kiállítás egy része a moszkvai Majakovszkaja metróállomást mutatja be: 35 mozaikot, mely a híres moszkvai állomás boltívjeit díszíti, szintén Dejneka készítette.
Az átfogó retrospektív kiállítás keretében Dejneka csaknem összes munkáját összegyűjtötte a Tretyakov Képtár, egyébként ezek részben a szentpétervári Orosz Múzeumban és a kurszki Dejneka Múzeumban találhatóak.
(http://www.moskau.ru)