OROSZVALOSAG.HU
A csecsen béke igazi arca
A csecsen béke igazi arca
Harc az oroszországi terrorizmus ellen
Tanulmányomban a csecsenföldi eseményekre fókuszálva arra keresek választ, milyen szakaszokon ment át az Orosz Föderáció terrorizmus elleni harca, illetve az Észak-Kaukázus térségének stabilizációja. Azt is vizsgálom, mennyire volt sikeres és hosszú távon hogyan tartható fenn.
Amint azt az elmúlt napokban elkövetett terrortámadás is mutatja (http://www.orosz
Az új Katonai doktrínát 2010. december 5-én hagyta jóvá Medvegyev elnök. A doktrína sok lényegi elemben különbözik elődjétől. Említésre méltó, hogy különválasztja a katonai veszély és katonai fenyegetés fogalmát és a külső katonai veszélyek között másodikként emeli ki az „egyes államok és térségek destabilizációjá
Az Észak-Kaukázus forrongó területe, mint földrajzi egység - napjainkra már2-, lényegében megegyezik az Észak-Kaukázusi szövetségi körzettel3, mely jelenlegi formáját 2010. január 19-én nyerte el Medvegyev akkori elnök rendelete nyomán. Csaknem ezzel egy időben vette át a hét részből álló körzet irányítását Alekszandr Hloponyin4. (Táblázatot és térképet lásd a függelékben.)
Az egész körzet etnikailag meglehetősen tarka képet mutat. Több tucat népcsoport él egymás mellett. Ez számos etnikai konfliktushoz vezet. A kérdés összetett: kulturális, vallási és nem utolsó sorban gazdasági különbségek erősítik az együtt élő népek ellentétét.5
Ha a terület földrajzi elhelyezkedését vizsgáljuk, megfigyelhető, hogy a keresztény és iszlám kultúrkör ütközőzónájában terül el. Fontos kereskedelmi-, illetve hadiútvonalainak köszönhetően évszázadokon át harcok színteréül szolgált.6
A Kaukázus vidéke ásványkincsekben
Súlyos problémát jelent a térség szegénysége, a magas fokú munkanélküliség, a létbiztonság hiánya. Ezek egészülnek ki az emberi jogok tiprásával, az etnikai konfliktusokkal, a mindennapos klánharcokkal, gyakori leszámolásokkal, emberrablással és az oroszok irányába táplált – már hagyományosnak mondható - ellenséges érzülettel. Együttes hatásuk kikezdi a lakosság tűrőképességét és könnyen szélsőséges nézetek felé tereli a fiatalokat.8 Hloponyin 2010 októberében - fél évvel kinevezése után – elismerte, komoly problémával állnak szemben. Időről-időre hiába semmisítenek meg szeparatista vezetőket és harcosokat, egyből akad, aki helyükre lépjen. Becslése szerint 1000 harcos tartózkodhat a Kaukázusban.9
Az általam vizsgált terület az elmúlt 20 évben folyamatos fegyveres konfliktusok és terrortámadások színteréül szolgált, melyhez szorosan kapcsolódott az első (1994-1996) és második (1999-2009) csecsen háború. Főként ezek hatására jelentős elvándorlás10 zajlott le, ami tovább rontotta a térség versenyképességé
A történelmi hagyományoknak köszönhetően a vallás meghatározó eleme az identitásnak. Viszonylag kis területen rengeteg nép élt együtt, így a nyelvi és etnikai hovatartozásnál fontosabb összetartó erőt képviselt a közös hit. A Kaukázus lakosságának nagy része mohamedán, de azon belül több irányzatot követnek. Az iszlám szunnita ága a legelterjedtebb12. Kisebb számban ugyan, de élnek a térségben siíták is. Az iszlámon belül, a különböző irányzatok hagyományai, normái is eltérnek egymástól, ami szintén konfliktusokhoz vezet, képviselői között nem ritkák a fegyveres összetűzések sem. Mellettük keresztény13 és kisebb számban zsidó népesség is lakja a területet.
A térség destabilizációjá
Az újonnan megalakuló Orosz Föderációnak számos kihívással kellett megküzdeni. A Kreml 1992-től folyamatos politikai csatározások színterévé vált, mely minden erejét lekötötte. Ez a perifériákra is kihatott, fennállt az ország további darabolódásának veszélye. Az Észak-Kaukázus térsége viszonylag függetlenül, Moszkva szigorúbb ellenőrzése nélkül élt. 1994 tájára a központban konszolidálódott a hatalom, Moszkva figyelmét ismét a perifériákra szegezte. Kínálkozott az alkalom, hogy a távolabb eső részeket is szigorúbb felügyelet alá vonja. Ez Csecsenföld kivételével sikerült is, az viszont nem volt hajlandó alávetni magát a Kreml akaratának.
A csecsen háborúk rövid áttekintése
Dudajev célja lehetőségeihez mérten a Moszkvától való minél magasabb fokú függetlenedés volt. Az orosz titkosszolgálato
A kivonulás után a térség ismét központi ellenőrzés nélkül maradt. Ez igen kedvezett a szervezett bűnözés és a korrupció szétterjedésének
A különböző radikális szervezetek összefonódása nagyon fontos kérdés. 2001. szeptember 11 óta a terrorizmus elleni harcot - mint globális kihívást – az Amerikai Egyesült Államok és Oroszország is kiemelt külpolitikai feladatként kezeli. Szoros együttműködés alakult ki a két ország között, ennek köszönhetően jelentősen javultak diplomáciai kapcsolataik is. Oroszország messzemenőkig támogatta az USA afganisztáni politikáját és különféle módokon részt is vett annak akcióiban15.
Oroszország számára a terrorizmus veszélye már a 1990-es évek végére valóságos formát öltött. A Csecsenföld függetlenségéért folytatott harc ugyanis akkor kapott szélsőséges vallási színezetet és csapott át radikális iszlamista harcba. Egészen addig a terrorcselekmény
A fordulatot 1999 szeptembere hozta meg. A terrorcselekmény
A tényleges katonai műveletek 2000 tavaszára Groznij elfoglalásával véget is értek, de a terrorizmus elleni harc a háború lezárásától függetlenül18, tovább folytatódott és a mai napig sem ért véget.
Oroszország tehát ezekkel az előzményekkel lépett be, 9/11 után az USA által meghirdetett globális terrorizmus elleni harcba.
Fordulat és a csecsenföldi politika átértékelése
A kétezres évek elején került felszínre a Kreml számára csúfosan megalázó bugyonnovszki és kizljari incidens, nem várt hozadéka, ugyanis a putyini adminisztráció egyfajta legitimációt nyert a terroristákkal szembeni határozottabb magatartásra, miszerint terroristák követeléseinek nem engednek és minden ilyen akciót a legkeményebb módon torolnak meg.
Az erős államfő és erős állam képe egészen 2002 októberéig sértetlen maradt. Ekkor szenvedte el Oroszország az egyik legmegrázóbb támadást. Movszar Barajev és Abu Bakar vezetésével egy terroristacsopor
A csecsenföldi politika átértékelésére csak két évvel később került sor. Döntés az új politikai irányvonalról - minden kétséget kizáróan - az orosz történelem legsúlyosabb terrorcselekmény
Moszkva ekkor ismerte fel, hogy a korábbi egyoldalú erőfeszítések – mely csak a gerilla-harcmodo
Apja halála után ő vette át a köztársaság irányítását22 és vele tovább zajlott a már elkezdett folyamat. Óriási összegű pénzek áramoltak be a köztársaságba, melyek a térség hosszú távú stabilizációját hivatottak szolgálni. Nagy hangsúlyt fektettek az újjáépítésre, a gazdaság fellendítésére, és az életszínvonal emelésére. Ennek köszönhetően valósult meg Groznij újjáépítése és fejlesztése23.
2008-ra jelentős változások mentek vége, de végleges megoldást még mindig nem sikerült találni. Bár Ramzan Kadirov élvezi Moszkva támogatását, felmerül a kérdés, hogy ő-e a megfelelő ember a Csecsen Köztársaság irányítására. Nem tekinthető karizmatikus vezetőnek, sokáig apja árnyékában élt, nagyon fiatalon vette át a hatalmat és nincs számottevő katonai tapasztalata sem. Lényegében tekintélyelvű rendszert épített ki, melynek alapját riválisai és politikai ellenfelei kiiktatásával fektette le. Így legitimációja erősen megkérdőjelezhet
Nagyrészt eredményesen stabilizálta Csecsenföldet, ezt viszont a Kreml hathatós támogatásának és anyagi áldozatainak köszönhető. Népszerűségének megtartása érdekében fellépett a korrupció ellen, de valójában még most sem átlátható a köztársaságba befolyó hatalmas pénzösszegek útja. Való igaz, hogy az életkörülmények sokat javultak. De a súlyos gazdasági gondok nem szűntek meg, a munkanélküliségi ráta, továbbra is példátlanul magas, nagyjából 70% körül mozog. Sokan az erős családi kötelékeknek és a virágzó feketegazdaságna
Mint látható, voltak valós sikerek, de ezek csak részeredmények. A térségben tartós béke szabad választások nélkül elképzelhetetlen
Lehetséges forgatókönyvek Ramzan Kadirov után
Bár ezek csak feltételezések, a kérdésfeltevésne
Fontos kérdésfelvetés, hogy amennyiben Ramzan Kadirov eltűnne a politikai palettáról, milyen változások következnének be a térségben. Három elképzelhető forgatókönyvet vázoltak fel a szakértők:
1. Különösebb változások nélkül, békés hatalomátvétel zajlana le, melyben Moszkva hozzá hű vezetőt ültetne a székbe.
2. A hatalom birtoklásáért véres harc kezdődne a klánok és jelenleg oroszbarát erők között.
3. A Kadirovhoz csatlakozott katonai, rendőri erők, az ő kiiktatásával visszatérnének a hegyekbe, csatlakoznának a szeparatistákhoz és kezdetét venné egy újabb függetlenedési mozgalom, amely egy harmadik csecsen háborúhoz vezethetne.32
Föderáció alanya |
Székhelye |
Területe (km²) |
Népessége (fő)
|
Csecsenföld |
Groznij |
15647 |
1 324 959 |
Dagesztán |
Mahacskala |
50270 |
2 946 303 |
Észak-Oszétia |
Vlagyikavkaz |
7987 |
706 101 |
Ingusföld |
Magasz |
3628 |
443 236 |
Kabard-Balkárföl |
Nalcsik |
12470 |
859 126 |
Karacsáj-Cserkes |
Cserkesszk |
14277 |
471 683 |
Sztavropli határterület |
Sztavropol |
66160 |
2 791 232 |
http://www.nemze
http://www.orosz
http://www.orosz
http://www.kreml
http://www.kreml
http://www.scrf.
http://www.peace
http://www.css.e
http://www.css.e
http://www.hrw.o