OROSZVALOSAG.HU
A Kaukázus társadalmi viszonyainak elemzése
A Kaukázus társadalmi viszonyainak elemzése
Földrajz, vallás, politika, történelem
A KAUKÁZUS TÉRSÉG TÁRSADALMI VISZONYAINAK ELEMZÉSE VÁLSÁGELEMZÉSI SZEMPONTBÓL
A térség területegységeinek államforma, népesség, települések, az egészségügy és az ivóvíz ellátás helyzetét elemzem az ott zajló válságok tükrében.
A Kaukázus térség kulturális adottságait négy forrásból származó jegyek határozzák meg. Ezek a jegyek a térség sajátos történelmi fejlődéséből adódnak. A kulturális jegyek forrásai: 1) ősi iráni, 2) görög-római és ősi keresztény, 3) iráni és török iszlám, 4) modern nyugati, beleértve az orosz/szovjet.[1]
Az etnikai sokszínűséget jól mutatja, hogy a Kaukázus térségben 181 nemzetiséget található, amelyek az ortodox, az iszlám és a zsidó kultúrát képviselik (lásd részletesen a II. számú mellékletet). Vallási szempontból a keresztény, az iszlám, a zsidó és az animista[2] felekezetekhez tartoznak az egyes közösségek. Ez a bonyolult, összetett jelleg tekinthető a válságok egyik okának. A Kaukázus térségben a vallási hovatartozás alapján a népesség összetétele: keresztény 46%, mozlim 51%, egyéb 3% (döntően zsidó).
[3] Ennek elsősorban történelmi okai vannak, amelyet a térség domborzati viszonyai és földrajzi elhelyezkedése egészítettek ki. Az I. számú mellékletben bemutatom a Kaukázus térség történelmét.
A Kaukázus térség a Közel-Külföld része. Oroszország az itt élő jelentős számú orosz ajkú lakosság védelmét fontos feladatnak tekinti. A Szovjetunió felbomlását követően a volt tagköztársaságok területéről sok orosz ajkú ember távozott. Oroszország fontosnak tartja azok védelmét, akik ott maradtak.
3.1. ÁLLAMFORMA, KÖZIGAZGATÁS
A Kaukázus térség északi része az Oroszországi Föderáció közigazgatási rendszerébe illeszkedik. Oroszország államformája: elnöki szövetségi köztársaság, a Transzkaukázus országaié: köztársaság. Oroszországban mind a Dumába, mind az egyes köztársaságok élére választások útján kerülnek a vezetők. Kormányzók irányítják a területegységeket. A Transzkaukázus államaiban ugyan csak választások útján kerülnek ki azok a pártok, amelyek a parlamentet alkotják.
A Kaukázus térség északi része Oroszország részeként hét köztársaságból, valamint két határterületből áll. A Transzkaukázus három köztársaságból áll, amelyek független államok 1991 óta.
A Kaukázus térség északi részében a helyi választásokon gyakran a Moszkva barát jelöltek nyernek. Csecsenföldön sajátos közigazgatás van, mivel a hadsereg irányítja a köztársaságot Ramzan Kadirov „elnök” mellett. A térségben a politikai vezetők mellett a törzsi vezetőknek is jelentős befolyása van a helyi életre. A helyi vezetők jelentős gazdasági kérdésekben is befolyásolják a döntéseket.
A térség közigazgatása a társadalmi, etnikai helyzethez hasonlóan sajátos képet mutat.
Azerbajdzsán területe körzetekre van osztva, amelyet egy autonóm köztársaság (Nahicseván) egészít ki.
Örményországban nincsenek autonóm területek, mivel etnikailag homogén köztársaságnak tekinthető.
Grúziában jelentősebb elmozdulás a nyugati politika irányába Szaakasvili elnök hatalomra kerülésével következett be.[4] Az ország területén 2 autonóm köztársaság (Abházia, Adzsária), 1autonóm terület (Dél-Oszétia) található.[5]
A Kaukázus térségben erősen központosított irányítás a jellemző, azaz az elnöki hatalom a meghatározó. A köztársaságokban is választások útján választják a vezetőket. A Kaukázus térség két államában a nyugati irányultságú politikai vezetés került előtérbe (Grúzia és Azerbajdzsán). Örményország elkötelezett szövetségese Moszkvának, de a nyugati gazdasági és nemzetközi szervezetek tagjai közé is felvételt nyert a Világkereskedelmi Szervezet (WTO).
A Transzkaukázus köztársaságainak politikai vezetése meglehetősen ingatag, az ellenzék gyakran szervez tüntetéseket. Azerbajdzsánban az elnöki tisztséget családi alapon szervezi az Alijev-klán. Grúziában a nyugati befolyás egyre erősebb. A központi hatalom nem képes az egész országot ellenőrzése alatt tartani, ami jelentős destabilizációhoz vezet.
A Kaukázus térségben gyakoriak a politikai gyilkosságok, a média befolyásolása, az ellenzékiek bebörtönzése, tüntetések. A Kaukázus térség talán legstabilabb állama Örményország, amelyben a tüntetések ritkábbak, a kisebbségek száma, aránya elenyésző (leghomogénebb volt szovjet tagköztársaság). Mind Grúziában, mind Azerbajdzsánban jelentős harc dúl a nyugati és az orosz irányultságú politikai erők között. A problémát súlyosbítja a korrupció, a központi hatalom ellenőrzésének a korábbi gyengülése, a szervezett bűnözés jelentősége, a szürkegazdaság, a központtól való elszigeteltség, iszlám dzsamaat.[8]
Grúzia 2004-es új politikai vezetése a kezdetektől fogva kijelentette, hogy nem tűri meg a szakadár tartományokat, és minden eszközzel küzdeni fog Moszkva befolyása ellen. Ennek komoly kihatásai voltak, vannak a Kaukázus térség északi részére is. A Kaukázus térség északi részének nyugati felén még nincsenek meg azok az iszlamista csoportok, mint a keleti térségben, ahol ezeknek a befolyása a konfliktusok mozgatórugójává lépett elő.[9]
A Kaukázus térség politikiai válsága egy súlyos probléma. A szeparatista területek fölött a közpnti kormányzat csak erővel tudja visszaszerezni az ellenőrzést. A korrupció, a központi kormányzatok gyengesége, az etnikailag összetett társadalom mind növeli az instabilitást, és a válságok elhúzódását okozzák. A nagyhatalmak a politikai instabilitást saját céljaik, befolyásuk növelésére használják fel.
3.2. NÉPESSÉG
A térség lakossága megközelítőleg 31 000 000 fő, a pontos számot megmondani a természetes migráció, a menekültek száma és a fegyveres konfliktusok miatt nem lehet. Nem a sűrűn lakott térségek közé tartozik a Kaukázus térség, amit a történelmi fejlődés, a domborzati viszonyok és a kulturális gyökerek miatt.
A térség északi részében található népek történelmi, társadalmi fejlődése eltér a Transzkaukázus három államának történelmi fejlődésétől és társadalmi berendezkedésétől. A kulturális sokszínűséghez hozzájárul, és az etnikai konfliktusok alapját képezte a zsidók jelenléte. A zsidók a keresztényekhez és mozlimokhoz képest csekély arányban élnek a térségben, azaz a Kaukázus térségben három kultúra van jelen, amelyek közötti konfliktusok a történelemben folyamatosak voltak.
A Kaukázus térségében 181 népcsoport él.[10] Az etnikai tarkaság elsősorban a Kaukázus térség északi részére jellemző. Dagesztán és Krasznodari-határterület etnikai szerkezete a legösszetettebb. A hegyekben a bennszülött és a bevándorolt kis népek, népcsoportok élnek együtt. A történelmileg nem őslakónak tekinthető népek közül az oroszok adják a lakosság legnagyobb hányadát (az oroszokon belül is elkülönülnek a kozákok).
Kutatásaim alapján a Kaukázus térség népeinek származása a következő:
- bennszülött népek, más néven hegyi népek;
- hódítók elől a Kaukázus térségbe menekült népek;
- a hódítók leszármazottai;
- orosz/szovjet időszakban a Kaukázus térségbe érkezett különböző nemzetiségek csoportjai.
Az összetett etnikai szerkezet a nemzetiségek különböző származásából alakult ki. A Kaukázus-hegység elfoglalása jelentős erőfeszítést igényelt. Az elzárt medencék, völgyek a béke szigetét jelentették a menekültek számára. A perzsák és törökök északi irányú terjeszkedését a Kaukázus-hegység akadályozta meg, csak a Fekete-tenger és a Kaszpi-tenger menti parti sávban tudtak sikereket felmutatni. A bevándorlók (domblakók) és a bennszülött népek (hegyi népek) közötti konfliktusok okai a kutatásaim alapján:
1. a kulturális különbözőség;
2. a stratégiai terület feletti birtoklásért vívott harc;
3. szövetségi rendszer;
4. szokások, szokásjog;
5. a történelmi származás (pl. Hegyi-Karabah az örményeknek).
A Kaukázus térségének történelmében a XIX-XX. században három jelentős etnikai tisztogatás történt. Az első esetben az ideérkező cári orosz hadsereg szinte eltörölte a föld színéről a Kaukázus térség északi részében található Cserkeszföldet a XIX. század második felében. A cserkeszek helyét túlnyomó részt orosz telepesek foglalták el. A második esetben az örmény népirtás során a történelmi Örményország területén közel 1,5 millió embert öltek meg a török alakulatok 1915-ben. A harmadik esetben Sztálin parancsára szovjetek deportálták a karacsájokat és balkárokat, valamint a csecseneket 1943-ban.[11] Sztálin parancsára1937-ben a Kaukázus térségből ezernél több kurd családot, 1938-ban kétezer iránit deportáltak Kazahsztánba az etnikai tisztogatás keretében.[12]
A Kaukázus hegység természetes akadályt alkotott, amely megállította a perzsa, majd később a török terjeszkedést északi irányba. A perzsa és török hadak többször is megpróbálták a Kaukázus térségét meghódítani, azonban nem tudták a hegyi népeket uralmuk alá hajtani. A folyamatos gerillaharc felőrölte a támadók erejét, valamint abban az időben az örmények nagyon jelentős erőkkel rendelkeztek, akik több csatában is diadalmaskodtak a perzsák és törökök felett. A XVI. századtól jelentek meg az oroszok a Kaukázus térségben. Két ok miatt érkeztek ide:
- a cár parancsának engedelmeskedve kozák csapatok érkeztek a Kaukázus északi részébe hódító céllal (meleg tengeri kijáratra volt szükség többek között);
- a grúz királyok segítséget kértek a keresztény Moszvától az előretörő török és perzsa csapatok ellen (részletesen az I. számú mellékletben).
Az oroszok IV. Nagy (Rettegett) Iván[13] óta ki akartak jutni a meleg tengerekhez, így a Fekete-tenger partvidéke stratégiai térség lett számukra. A Kaukázus térség feletti hatalom megszerzéséhez minden módszert, alkalmat felhasználtak az oroszok. Az orosz fennhatóság alatt a keresztények a kulturális hovatartozás miatt az oroszok védelme alatt álltak. A mozlimokkal számos konfliktus, válság alakult ki. A mozlimok (elsősorban az ingusok, csecsenek, dagesztániak) minden alkalmat megragadtak a történelem során szövetséget kötöttek minden hatalommal, hogy az oroszok, valamint a keresztények ellen harcolhassanak. A karabahi háborúban Moszkva a stratégiai okokon kívül, a kulturális értékek miatt is nyújtott segítséget Örményországnak.
A születések magas száma az iszlám kultúrát jellemzi, míg a keresztény társadalom esetében a népesség csökkenése, az alacsony gyermek szám a jellemző. A mozlimoknál[14] a nagycsalád a társadalmi norma, amelyet a Korán is dicsőségnek és jó cselekedetnek tekint. A csecsemőhalandóság magas, amely a születések nagy számából, a környezeti ártalmakból, higiéniai állapotokból, és az egészségügy helyzetéből adódik. A három transzkaukázusi állam közül Grúzia rendelkezik már most is a legrosszabb demográfiai helyzettel, amely a jövőben csak a születések számának további csökkenését vetíti előre.
Azerbajdzsánban a fiatalkorú lakosság magas aránya jelent nagy terhet az állam kiadásaira a szociális terhek miatt.
A mozlim társadalomban a lakosság átlag életkora alacsony. A társadalmon belül a férfiak átlag életkora alacsonyabb, mint a nőké, amit az életforma magyaráz.
A Transzkaukázus legnépessebb állama Azerbajdzsán, a lakosság száma meghaladja a másik két transzkaukázusi állam lakóinak számát. Örményország területének eltartóképessége, domborzata és a vallási tradíciókkal magyarázható a kisebb lakosságszám. Grúzia és Azerbajdzsán területe közel azonos, valamint természeti adottságaik is hasonlóak.
Az elvándorlás mellett a társadalmak elöregedése is komoly veszélyforrást hordoz magában. A népesség gyarapodása leáll(t), függetlenül a társadalmi normáktól. Az egyre öregebb népesség egyre nagyobb terhet ró az amúgy is gondokkal küzdő állami költségvetésekre.
3.3 DEMOGRÁFIA
A transzkaukázusi államok keresztény lakossága csökken, míg Azerbajdzsán lakossága lassan növekszik. Emellett Azerbajdzsán olyan szövetségesekkel is rendelkezik a térségben (Irán, Törökország), amelyek az erőviszonyokat jelentősen átrendezték. A népesség mellett fontos az is, hogy 30 millió azeri él Iránban.
|
|
|
|
|
Lakosság, fő |
8 997 600 |
4 469 200 |
3 274 900 |
142 905 200 |
Átlag életkor, év |
28,8 |
39,1 |
32,2 |
38,7 |
férfiak |
27,2 |
36,6 |
29,5 |
35,5 |
nők |
30,6 |
41,6 |
35 |
41,9 |
Népesség növekedés, % |
1,017 |
-0,327 |
0,107 |
-0,48 |
Születéskor várható életkor, év |
71,32 |
77,32 |
73,49 |
66,46 |
férfiak |
68,38 |
73,99 |
69,85 |
60,11 |
nők |
74,68 |
81 |
77,56 |
73,18 |
Csecsemő halandóság-fő, 1000 születésre |
28,76 |
14,68 |
12,5 |
9,88 |
fiú |
29,48
|
16,58 |
22,63 |
11,36 |
lány |
27,93
|
12,59 |
13,28 |
8,3 |
Termékenységi mutató (gyermek/nő) |
1,92 |
1,46 |
1,38 |
1,46 |
Népsűrűség, fő/km2 |
104 |
64 |
110 |
8 |
1. Táblázat: A Kaukázus térség államainak fő demográfiai jellemzői (2010)[21]
Forrás: lásd lábjegyzet és www.cia.gov
A Transzkaukázus három köztársaságának főbb demográfiai jellemzőit az 1. táblázat mutatja.
A Kaukázus átlagos népsűrűsége 70 fő/km2, azaz a térség a közepesen lakott területek közé tartozik. A népesség eloszlása nem egyenletes, amit a domborzat befolyásol elsősorban. A magashegységek miatt a térség területének 60%-a lakatlan, csak 40%-a alkalmas az emberi letelepedésre. A térség nagy kiterjedésű síksággal, dombsággal rendelkezik, ezért lakik itt a lakosság zöme. A Kaukázus térség északi része Oroszország legsűrűbben lakott része.
Az alföldek, folyóvölgyek sűrűn lakottak, és az öntözési lehetőségek következtében ezek a legfőbb mezőgazdasági területek is. A népesség főleg a Kaszpi-tenger, Fekete-tenger partjának közelében, a folyóvölgyekben, a Kolhidai-alföldön, a Kura-Araksz-síkságon, a Rioni-alföldön és a Kaukázus térség északi részének dombságain, síkságain összpontosul.[22]
A Kolhidai-alföld a legsűrűbben lakott (200–250 fő/km2) terület. A 800 m alatti régiókban él a lakosság 85,1%-a, 800–1600 m között 11,8%-a, 1600–2400 között már csak 3,1%-a.
1. ábra: A Transzkaukázus népsűrűsége
Forrás: http://www.reliefweb.int/rw/RWB.NSF/db900LargeMaps/AHAA-6CBR52?OpenDocument
A népesség megoszlását a térségben 6. ábra mutatja, és egyben mutatja, hogy Azerbajdzsán egész területe sűrűn lakott, ahol a természeti viszonyok engedik, jóval nagyobb területet laknak be, mint a szomszédjai, és jóval nagyobb népsűrűséggel rendelkezik.
Azerbajdzsánban jelentős változások kezdődtek, amelyek a társadalmi normákat alapvetően formálják át. Azerbajdzsán mozlim ország, ahol a család és a vallás alkotják a legfontosabb bázist. A családok nagyok voltak, de manapság már az egy és két gyermekes családok válnak dominánssá. Az azeri társadalom így is fiatal a környezetéhez képest, de az alapvető társadalmi normatívák kezdenek „megrendülni”. A nők jogai is kezdenek megváltozni: egyre többen vállalnak munkát és egyre többen töltenek be magasabb tisztséget.
3.4 MIGRÁCIÓ
A térség államainak gazdasági helyzete, az emberek jobb megélhetés utáni vágya, az egyes államokon belüli városba és falura irányuló költözés, a diszkrimináció és a térség fegyveres konfliktusai miatt számos ember hagyta el otthonát. Ezek a tényezők a legfontosabb mozgatórugói a térség migrációjának.
A társadalom jelentős tömege távozott külföldre a függetlenség elnyerése utáni káoszban jobb megélhetést keresve. Ezt a tömeget döntően fiatal férfiak alkották, akiknek nagy része nem akar haza térni. A kivándorolt emberek többsége Oroszországban talált megélhetést. Oroszországban nagyon nagy ellenszenvvel viselkedik a lakosság a dél-kaukázusi bevándorlókkal szemben. A megkérdezett emberek 53%-a nem akar szomszédjául dél-kaukázusi embert, és ugyanezen megkérdezettek 71%-a nem szeretne a családjába vagy rokonságába a Dél-Kaukázusból származó személyt.
|
Nettó migráció, 1989-99 |
Oroszok nettó migrációja, 1989-99 |
||
|
Ezer fő |
1989-es lakosság %-ában |
Ezer fő |
Az oroszok 1989-es %-ában |
Azerbajdzsán |
-466 |
-6,6 |
-188,8 |
-48,1 |
Grúzia |
-251 |
-4,6 |
-153 |
-44,8 |
Örményország |
-2 |
0 |
-32,1 |
-62,2 |
2. Táblázat: A Transzkaukázus térségének legfontosabb migrációs jellemzői számokban
Forrás: Growing global migration and its implications for United States, p.35.
A fenti adatokból kitűnik, hogy Örményország kivételével nagyon jelentős számú népességet veszítettek a transzkaukázusi államok. Ezt az orosz ajkú lakosság hazatérése tovább fokozta. Összességében a Transzkaukázusban élő orosz lakosságnak közel fele hagyta el lakóhelyét a Szovjetunió felbomlása utáni időszakban, amelyet a következő táblázat is igazol;
Terület |
1939 |
1959 |
1979 |
1989 |
|
2002 |
Dagesztán |
195 300 |
213 800 |
189 500 |
165 900 |
157 500 |
120 875 |
Csecsenföld |
263 200 |
348 300 |
336 000 |
293 800 |
- |
40 485 |
Ingusföld |
|
|
|
|
- |
5 559 |
Észak-Oszétia |
156 100 |
178 700 |
200 700 |
189 200 |
- |
164 734 |
Sztavropoli határterület |
1 465 700 |
1 607 200 |
2 032 700 |
2 199 900 |
- |
2 231 759 |
Karacsáj-Cserkeszföld |
124 000 |
141 800 |
165 500 |
195 900 |
- |
147 878 |
Kabard-Balkárföld |
127 100 |
102 600 |
234 100 |
240 800 |
- |
226 620 |
Krasznodari-határterület |
2 748 800 |
3 363 700 |
4 159 100 |
4 300 500 |
- |
4 436 272 |
Adigeföld |
203 700 |
200 500 |
285 600 |
293 600 |
- |
288 280 |
3. Táblázat: Orosz ajkú lakosság száma a Kaukázus térség északi részében, 1939-2002
Forrás: C.W. Blandy: North Caucasus – Negative trends, p.6.
Ennek a folyamatnak diszkriminációs és gazdasági okai is voltak. Az orosz lakosság jelentős részben a Kaukázus térség északi részéhez közeli térségben telepedett le (pl. Rosztovi-terület).
A Transzkaukázusból az emberek elvándorlásának legfontosabb okai:
· diszkrimináció;
· fegyveres katonai konfliktusok;
· kilátástalanság a gazdasági káosz miatt;
A Transzkaukázust közel három millió ember hagyta el napjainkig. Ezek legnagyobb része munkavállaló, akik főleg Oroszországban próbálnak boldogulni, de szép számban távoztak a tengerentúlra és Európa fejlettebb államaiba.
Jelentős a Kaukázus térségen belüli migráció. A határok meghúzásánál nem vették figyelembe a nemzetiségek elhelyezkedését. A Szovjetunió felbomlását követően az etnikai feszültségek felszínre törtek, jelentős migrációs hullámokat elindítva. A térségben nagyon jelentős volt a belső migráció, aminek elsődleges okai a fegyveres harcok, emberi jogok figyelmen kívül hagyása voltak.
Csecsenföldről az első és a második háború idején összesen 800 000 ember menekült a szomszédos köztársaságokba. Az ingus-oszét konfliktussal kapcsolatban csak becslésekre lehet hagyatkozni, amelyek szerint 32–64 000 fő menekült el a harcok elől. A menekültek közül 1999 és 2009 között 255 000 csecsen és 25 000 ingus és oszét tért haza.[26] 3 709 fő hagyta el 2008-ban Dagesztánt egy 2009 augusztusában készült jelentés szerint.
Grúziában két nagy menekült hullám alakult ki; 1992-94-ben és 2008-ban. Grúziában még 236 000 főt tartottak nyilván menekültként 2010-ben is. A nagyobb menekült hullám 1992-94 között alakult ki, amikor is Dél-Oszétiából és Abháziából összesen 273 000 ember menekült el. 2008-ban 128 000 ember menekült el. Dél-Oszétiából 45 000 ember távozott Észak-Oszétiába, 55 000 ember Grúzia egyéb területére. Abháziából 28 000 ember távozott ugyanebben az időszakban.[28]
A karabahi háborút követően körülbelül 1 000 000 főt tartottak nyilván menekültként. Örményországban 219 324 fő örmény menekültet tartanak nyilván, akik Azerbajdzsánból menekültek el, főleg a karabahi háború miatt, továbbá 8 400 olyan örmény személyt tartanak nyilván, aki az 1994-es tűzszünet után visszatért hegyi-karabahi otthonába.[29] Azerbajdzsánban 572 531 főt tartottak nyilván menekültként.
1990 és 1994 között nyílt háborúban állt egymással szemben Örményország és Azerbajdzsán, melynek során az örmény csapatok, Hegyi-Karabahhal együtt, Azerbajdzsán területének 17%-át megszállták, ez az azeri lakosság 12%-át érintette. Adminisztratív szempontból a menekülteket három alapvető kategóriába sorolják be:
- Azok a tényleges menekültek, akik Örményország területén éltek, de az 1988-ban kirobbant etnikai konfliktus kapcsán erőszakkal áttelepítették őket Azerbajdzsán területére (a legtöbb forrás 250 ezerre teszi számukat).
- Azok az eredetileg is azeri állampolgárok, akiket Hegyi-Karabahból illetve a környező hét megszállt szomszédos területről üldöztek el az örmény fegyveresek 1988 és 1993 között (számuk a leghitelesebbnek tekinthető források szerint 660 ezer, pl. ENSZ Menekültügyi Szerevezete – UNHCR).[31]
- A menekült-státuszért folyamodó, harmadik országból érkezett – és nem azeri nemzetiségű – személyek (például Csecsenföldről menekült oroszok,).[32]
2001-től felgyorsult a sátortáborok felszámolása és a menekültek nagy tömegeinek elhelyezése a számukra épített, egyszerű, de komfortos házakból álló összefüggő telepeken.
Forrás: Saját szerkesztés
3.5 KULTURÁLIS HOVATARTOZÁS
A kultúra az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi értékek összessége. A művelődésnek valamely területe, ill. valamely korszakban, valamely népnél való megnyilvánulása.[33]
Frenand Braudel szerint nem kell megkülönböztetni a kultúrát annak alapjától, a civilizációtól. Huntington a kultúrákat civilizációknak nevezi, és kilenc civilizációt különböztet meg. Huntington szerint a civilizáció és a kultúra egy adott nép életmódjának egészére utal, és a civilizáció ugyanaz nagyban, mint a kultúra. Az alkotórészei az értékek, normák, intézmények és gondolkodásmódok, melyben az egymást követő nemzedékek egy adott társadalomban elsődleges jelentőséget tulajdonítanak.[34] A civilizáció a legtágabb kulturális entitás. A civilizációkat meghatározzák közös objektív elemek (nyelv, történelem, vallás, szokások, intézmények, identitás).[35] A civilizációknak nincsen pontos határa. A civilizációk összetétele, az emberek identitástudata folyamatosan változik, így az egyes civilizációk is folyamatos változáson esnek át.
A Kaukázus térségben az egyes köztársaságokon belül az eltérő kultúra feszültséget okoz a kisebbségek, illetve a többség és a kisebbségek között. A kaukázusi társadalmak kulturális szempontból három csoportba sorolhatók; iszlám, ortodox és zsidó társadalmakba. A kultúráknak eltérő megjelenési formái vannak a Kaukázus térségben.
A keresztények között az örmény kultúra és az ortodoxia közötti eltérést hangoztatni szokták, de a közös kulturális hovatartozás a meghatározó. Az iszlám esetében markánsabb a különbségek megjelenése a sok irányzat miatt; a hegyi népek közötti iszlám vallás a tradicionális elvek szerint jelenik meg, míg pl. Azerbajdzsánban a világi elemek is megjelennek, illetve a szélsőséges vahabbita nézetek is jelen vannak, és komoly destabilitást okoznak a térségben, ami a fiatalabb korosztály köreiben egyre népszerűbb. Ennek következtében a mozlimok között is jelentős konfliktusok alakulnak ki, elsősorban a szélsőségesek és a tradicionális nézetek követői között (pl. Csecsenföld). A vahabbizmus hozta magával azt a válságot, amely miatt elsősorban a csecsenek között jelentős konfliktus alakult ki. A vahabbizmus a saríát ismeri el, mint a társadalmi rend alapját és törvényt, a hegyi népek azonban csak az adatot ismerik el. Ez a két „törvény” összeegyeztethetetlen. A térség keleti részében az adat az elterjedt, amely merőben eltér a keresztény normáktól is.[37] Az adat hagyományos helyi jog.[38] Az adat-ot a konfliktusokban is alkalmazták évszázadokon keresztül, és nem csak a mozlimok között került sor az alkalmazására.[39] Az adat hagyományok rendszere, amely az élet minden részére kiterjedő „szabályokat” tartalmaz. Elsősorban társadalmi törvény, nem vallási.[40] A saría: jelentése ösvény, vízhez vezető út. Az iszlám jogrendet képviseli. A saría lényege, hogy társadalom legsérülékenyebb tagjait abban, hogy istenfélő hívőkké váljanak. A legapróbb részletekig szabályozza a vallási kötelezettségek teljesítését, ez az akrán, az iszlám öt pillére. A saría az emberek egymás közötti kapcsolatrendszerére is útmutatást ad.
Az öt pillér:
- Hitvallás – sahída;
- Napi ima – szalát;
- Kötelező alamizsna – zakát;
- Rituális böjt – szaum;
- Zarándoklat – haddzs.
A csecsenföldi konfliktusok sokat ártottak az adat-nak, mivel a fiatalok között a fundamentalista nézetek terjedtek elsősorban.[42] A menekültek között kimutatható a saría elfogadása és az adat, az ősi csecsen hagyomány elutasítása.
A Kaukázus térségben elterjedt a klán rendszer. A klánok az érdekeltségeik miatt egymással is gyakran kerülnek harcba (pl. fegyver- és drogcsempész útvonalak ellenőrzése). A klánok hatalmi formációként maguknak követelik a gazdasági és a politikai irányítás különböző szféráit. A klánok közötti harcok gyakran a nagypolitika érdekeit is szolgálják a térség destabilizációjában (az oroszok részéről használt „divide et impera” politika). A klánrendszer a kaukázusi népek kulturális fejlődésének sajátossága. A sajátos történelmi fejlődés lévén fennmaradtak olyan szokások, társadalmi jellegzetességek, amelyek a Kaukázus térségben jelen vannak napjainkban is, és a nyugati társadalmak számára ismeretlenek, elfogadhatatlanok. Csecsenföldön, és bizonyos fokig Grúziában a szovjet rendszer összeomlása után a vezető szerep helyi hadurakhoz, klánokhoz, vezetőkhöz került, akik ellensúlyozni tudták a moszkvai hatalom hiánya által keltett űrt.[43]
A csecsenek 130 nemzetségbe (tejp)[44] tartoznak, élén a megfellebbezhetetlen nemzetségfő (tamada) áll, de az országot valójában csak két tucat nemzetségfő irányítja. Egyre inkább terjed a fanatikus vahabbizmus (a lakosság 10-15%-a), akiknek köréből kerülnek ki azok a szabadságharcosok, akik az orosz hadsereg és belügyi erők ellen küzdenek. A csecsenek körében a hagyományos iszlám követői, a müridek tíz önálló rendhez (virdhez) tartoznak, amelyek élén szentként tisztelt pap (uszkáz) áll. A müridizmussal Samil imám[45] az első iszlám államokat akarta létrehozni a Kaukázus térségben a XIX. században először Dagesztánban, aztán Csecsenföldön. Ezt nevezték immamat-nak. Az orosz történetírásban ezt nevezték müridizmusnak, mivel a vezető imámok tanítványainak (mürid) tekintették a szúfi hagyományok követőit.
A Kaukázus térség északi részében élő klánok dzsamat-ba, iszlám közösségekbe szerveződnek. A dzsamat-nak radikális politikai céljai vannak.[47] Az egyes dzsamat-oknak csak néhány klán volt az alkotója Dagesztánban. Ezeket a klánokat tukkums-nak, Ingusföldön és Csecsenföldön tejp-nek nevezik. A tradícionális iszlámban a közösséget umma-nak nevezik, amelynek nincs politikai céljai, mint a dzsamat-nak, azaz ebben is jelentős eltérés mutatkozik a hagyományos iszlám követői és a kaukázusi iszlám követőei között.
Az iszlámban a szent háborút dzsihád-nak hívják, míg a Kaukázus térségben gazavat-nak, amit a hódítók ellen hirdettek meg.[48] Az Alekszej Petrovics Jermolov tábornok vezette hadjárat indította el a gazavat-ot Oroszország ellen a XIX. század második felében. A gazavat a hegyi népek nyelvén a szent háborút jelent a betolakodók ellen, amelyet a mai napig követnek a szélsőségesek.
A zsidó diaszpóra alkotja a harmadik kultúrát, ami a Kaukázus térségben jelen van. A zsidókat a cári időszakban kitaszítottként kezelték, azonban a kommunizmus hatalomra kerülésével egyre nagyobb befolyásra tettek szert.[49]
Kutatásaim során arra a megállapításra jutottam, hogy a keresztények között kialakuló konfliktusoknak nem kulturális okai vannak, hanem a hatalom megszerzése, megtartása, azaz politikai és gazdasági. A két kultúra ebben jelentősen különbözik egymástól. Külön érdemes megjegyezni, hogy a kulturális hovatartozást némely esetben félreteszik a stratégiai érdekek miatt. Ez történt a karabahi háború idején, mikor Irán Örményországot támogatta fegyverszállítmányokkal, és ez zajlik napjainkban Csecsenföldön és Dagesztánban, mikor mozlimok harcolnak az orosz csapatok oldalán a szélsőséges gerillák ellen.
3.6 VALLÁS
A vallás jelentős összetartó erő, az identitás egyik meghatározó eleme. A grúzok, örmények büszkék arra, hogy a kereszténységen belül is sajátos, egyedi vallási rendszerrel rendelkeznek. A mozlimok esetében a sok irányzat között, amely a Kaukázus térségben jellemző, már csak az iszlám vallásba vetett hit az összetartó erő, de ezen belül a vallásgyakorlás már eltérő. Emiatt a mozlimok között is jelentős konfliktusok vannak, amelyek elsősorban a fundamentalista vahabbizmust követők, és a mérsékelt mozlimok között áll fenn (Dagesztán, Csecsenföld). Külön meg kell említeni, hogy Dagesztánban a síiták két irányzata, a szúfik és a vahabbiták között is jelentős ellentétek vannak, amelyek több esetben már fegyveres összecsapásokká fajultak.[50] Az síiták aránya 5%, a szunnitáké 95% a Kaukázus térségben.
A térség őslakóinak túlnyomó többsége az iszlám vallás követője, csak az oszét népesség, mint őslakos nép, túlnyomó része ortodox keresztény.[51]
A grúzok és az örmények kezdetektől a keresztény vallást követték. A vallási tradíciók egyedi megjelenést adnak a térség vallásainak. Ennek egyik legjellemzőbb megjelenése az örmény egyházban van.[52] Örmény apostoli egyház: a vallás kialakulása a történelmi Örményországba nyúlik vissza, amikor is Örményország területe a mainál közel ötször nagyobb volt. Világosító Szent Gergely 301-ben alapította meg az örmény egyházat. Örményország Világosító Szent Gergely szentté avatása után a Keletrómai Birodalom befolyása alá került. Az örmények a kereszténységet már a III. század elején felvették, és 295-ben államvallássá tették. I.sz. 390-ben a Szaszanid-dinasztia vezette Perzsia és a Keletrómai Birodalom felosztotta egymás között Örményország területét. A vallás központja a perzsa fennhatóságú területre esett. Az örmény kereszténység fejlődésére nagy hatással voltak a szír keresztények.[53] A 451-ben tartott kalcedóni zsinat után szakadt el az örmény egyház a Keletrómai Birodalomtól. A monofizita szírek és alexandriaiak hatására a kalcedoni zsinat tanait elutasították. Az 555-ben megtartott II. dvini zsinat után az örmények a monofizitákhoz csatlakoztak. Az egyház feje minden örmények katholikosza. Székhelye a VII. századtól Ecsmiadzin, ami az évszázadok során többször változott belpolitikai okok és az iszlám terjedése miatt.[54]
Az oroszok tartósan megvetették a lábukat a Kaukázus térségben, amivel segítették a kereszténység fennmaradását a világ ezen részén. Számos kis nép vette fel a kereszténységet. A Kaukázus térségbe a perzsák és törökök elől döntően mozlim népek menekültek délről. A Kubán-vidékről (a Kaukázus térségtől északra elterülő síkságokról) keresztény és animista vallású népek érkeztek a keletről nyugatra vándorló népek elől. Az animista vallású népcsoportok később a keresztény vagy a mozlim vallást vették fel.
Az iszlám három módon érkezett a térségbe:
- az iszlán terjedésének köszönhetően a VII-IX. században. Kereskedők, tanítók, utazók közvetítésével.
- a perzsa és török közvetítéssel, hódítás útján, valamint az előlük menekülő kis népek közvetítésével.
- mongol közvetítéssel. Timur Lenk csapatai a mai Azerbajdzsán területén telepedtek le, a közép-ázsiai iszlám szokásokat hozták magukkal, és honosították meg (ez a mai szúfizmus).
A Kaukázus térségben az iszlám több irányzata is megtalálható.
Szúfizmus: a síita irányzat egyik ága. A szúfizmus egy ruhaneműről kapta a nevét. A követői egy birka gyapjúból készült felsőt viselnek, aminek a neve szúf. Ez egy egyszerű gyapjú köntös, ami az aszketizmust fejezi ki a pompával szemben. A rend lényege: az ember Istenhez vezetése a fény ösvényén keresztül. Több rend is létezik. A legismertebbek a török dervisek., akik a szúfizmus követői.[55]
Szalafizmus: a szalafizmus két ága, ami a Kaukázus térség északi részében jelen van: al-Naqshabandiya és al-Qadiriya.[56] A szunnita iszlám irányzata, amely a gyökerekhez való visszatérést hirdeti. A mai szalafiták többsége a „tiszta” Iszlámhoz való visszatérést egy ultraortodox szigorú erkölcsű értelemben interpretálják. Hiszik, hogy az igaz muzulmánoknak a Korán szigorú tanításai szerint kell cselekedniük. Ez a hitvallás sok esetben az eltérő gondolkodásmódok, illetve vallások irányába megnyilvánuló intoleranciához vezet. A szalafizmus vonzereje a modern nyugati társadalmakban élő fiatal muzulmánok számára a hitvallás modernizációellenes harcában rejlik. A szalafizmus szigorú és világos törvényei támaszt nyújtanak a gyorsan változó pluralista társadalomban élő bizonytalan muzulmán fiataloknak.
Vahabbizmus: a síita irányzat egyik ág, amely Szaúd-Arábiából terjrdt el. Az iszlám egyik irányzata. A vahabbita mozgalom az iszlám szigorú hanbalita jogi irányzatából (madzhab) nőtt ki a 18. században. Fő gondolata az iszlám eszméinek megtisztítása a vallásra rárakódott idegen elemektől, és ezzel a Korán eredeti tanainak feltétlen és következetes érvényesítése.[58]
A Kaukázus térség északi részében az iszlám fundamentalizmus központja Dagesztán. A fundamentalizmus tanainak elterjedése az 1980-as évekre tehető a következő tanítók munkái alapján: Hasszan al-Banna, Seida Kutba, Abu al-Alia Mawdudi, illetve elődeik Ibn Teimiya, Muhammad ibn Abd al-Wahhab.[59]
A Kaukázus térségben a zsidó vallás is megtalálható. A Szovjetunió felbomlását követően számos zsidó hagyta el a térséget, és csak diaszpórák maradtak meg a korábbi nagy zsidó közösségekből.
3.7. BESZÉLT NYELVEK
A Kaukázus térségben három egyetlen más nyelvvel sem rokon, különálló nyelvcsalád képviselteti magát itt:
- dél-kaukázusi, ebbe tartozik a grúz;
- északnyugat-kaukázusi, ebbe tartozik a cserkesz, az abház nyelv;
- északkelet-kaukázusi, ebbe tartozik a csecsen.
A térségben az etnikai tarkasághoz hasonlóan a beszélt nyelvek is nagy eltéréseket mutatnak. A Szovjetunió fennállása során az orosz volt a hivatalos nyelv. A Kaukázus térség északi részében az orosz maradt a hivatalos nyelv, míg a Transzkaukázusban az orosz a második hivatalos és közvetítő nyelvként funkcionál. A nyelveknek számos dialektusa alakult ki, ami a sokszínűséget tovább növeli.[61] Napjainkban több, mint ötven nyelvet különböztetnek meg a Kaukázus térségben.
3.8. OKTATÁS
A Kaukázus tésrégben az oktatást két részre kell bontani: a hagyományos keretek között végzett oktatásra és a menekültek számára nyújtott oktatási lehetőségekre.
A hagyományos keretek között végzett oktatás során a Kaukázus térség állami átlagosan a GDP-jük 3%-át költik oktatásra, és az oktatás mindegyik szintje jelen van. Az államokban az írástudatlanság alacsony szinten van a hivatalos statisztikák alapján: Grúziában nincs, Oroszországban és Örményországban 0,6% körül értéket mutat, míg Azerbajdzsánban a lakosság 1,2%-a írástudatlan (a nők aránya 1,8%).
[63] Ez a társadalmi szokásokból adódik. Oroszország kaukázusi köztársaságaiban valószínűleg a nők között az írástudatlanság magasabb szintet ér el, mivel döntően iszlám közösségekről van szó.
Az oktatás másik csoportja a menekült gyermekek részére nyújtott oktatás. A Kaukázus térségben megközelítőleg 250 000 gyermek él menekültként, döntően Grúziában és Azerbajdzsánban. Ingusföldön az ott élő gyermekek 37,5%-a, Csecsenföldön 22%-a él menekültként.[64] Nemzetközi szervezetek számos kezdeményezést indítottak, amelyben az iskoláskorú gyermekeknek oktatási lehetőségeket teremtettek. A kezdeményezések központjai: Krasznojarszk, Qajidis (Azerbajdzsán), Zobujug (Azerbajdzsán), Gubadly kerület (Hegyi-Karabah), Észak-Oszétia, Sida Kartli kerület (Grúzia), Csecsenföld.
A kezdeményezések célja, hogy nem csak a menekült gyerekek oktatásában segítsenek, hanem az interkulturális kapcsolatokban is segítenek, ugyanis az oktatások során együttműködésre tanítják a gyerekeket.
A Kaukázus térségben jelen van az iszlám vallási oktatás, sok esetben szélsőséges nézetek kerülnek átadásra a tanulók számára. Az oktatás medreszékben zajlik. A Szovjetunió felbomlását követően vallási reneszánsz ment végbe a Kaukázus térségben. A folyamat során templomok, imaházak, medreszék épültek.
Az oktatás és a menekült státusz a kaukázusi hagyományok pusztulását okozza, hiszen a fiatalok csak a modern nézeteket kapják, sok esetben szélsőségesek befolyása alá kerülnek, akik a saríát terjesztik a hagyományokon alapuló adat-tal szemben. Ezzel a Kaukázus térségbeli társadalmak negatív változáson mennek keresztül.
A Kaukázus térségét egyedül az oroszok tudták elfoglalni teljes egészében. Az orosz hatalom megrősödése után, az orosz lett a hivatalos nyelv. Az iskolákban az orosz nyelv kötelező tananyag lett.
3.9. TELEPÜLÉSSZERKEZET
A Kaukázus térségének településszerkezetében a tanyáktól a milliós nagyvárosokig minden településforma előfordul. Az Észak-Kaukázus sajátos település típusa az akár 3-5 000 fős óriás falvak (Csecsenföldön auloknak nevezik őket).[66] Általában hegyvidéki területeken aprófalvas, a síkságokon és a tengerparton közép- és nagyfalvas települések a jellemzők. A Kaukázus térség északi részében nem jöttek létre óriás városok. A nagyobb települések a hegység peremén helyezkednek el. 25-30 ezres óriásfakvak is találhatók a síkságokon, míg a hegyekben az aprófalvak a jellemzők.[67]
A térség lakosságának 57%-a él városokban. A Kaukázus térség északi részében kevesebb város található, a lakosság nagyobb aránya él falvakban. A szovjet időszakban a városokba özönlés volt a jellemző, a vidéki lakosság aránya jelentősen csökkent. A Szovjetunió felbomlását követően az ipari üzemek bezárása, a megmaradt ipari üzemek méretének csökkenése miatt a vidékre költözés lett a jellemző, a városi lakosság aránya csökkent.
A Kaukázus térség északi részében Csecsenföld a legvárosodottabb állam, ugyanis a Szovjetunió felbomlása után a városokban lakó oroszok helyére vidékről sok csecsen települt be. Ezzel vidéken alakult ki krízis, ugyanis nem volt, aki elegendő élelmiszert termeljen.
3.10. EGÉSZSÉGÜGYI HELYZET
A Szovjetunió felbomlását követően a térség egészségügyi helyzete a hatvanas évek szintjére esett vissza. A térségben a szovjet időszakban az egészségügyi helyzet sokkal jobb volt, mint napjainkban. A Szovjetunió felbomlását követő gazdasági krízis a térség egészségügy helyzetét is jelentősen rontotta. Az utóbbi időben vidéken olyan betegségek ütötték fel a fejüket, amelyek a nyugati társadalmakban szinte ismeretlenek (pl. tuberkulózis). Vizet fogyasztani fertőtlenítés nélkül egyátalán nem szabad. Azerbajdzsán mocsaras vidékein a malária is előfordul, ezért az odautazóknak a védőoltás ajánlott.
A Kaukázus térségében a 90-es években újra felbukkantak azok a fertőző betegségek, amelyeket a szovjet időkben sikerült megszüntetni: malária, tífusz, kolera, tuberkulózis, hepatitisz.[70] 1996-ban a Kaukázus térségében a maláriás megbetegedések száma újra jelentősen megnőtt. Csak Azerbajdzsánban 1996-ban 13 ezer esetet jelentettek. Olyan fertőző betegségek ütötték fel újra fejüket, mint a krími vérzéses láz és az akut bélfertőzés.
A Kaukázus térségben az egészségügyi helyzet rosszabb, mint például az európai. Az egész térségben a magasabb szinten Azerbajdzsánban van az egészségügy, amely a jobb gazdasági háttérnek köszönhető. A városokban az ellátás jobb, mint vidéken.
[72] A külföldi gyógyszer segélyszállítmányok nagyon sokat segítettek az 1988-as nagy földrengés és a karabahi háború embargójának idején.
A Kaukázus térség lakosságának megközelítőleg 0,1%-a HIV fertőzött. A térségben 1 000 főre átlagosan 4 kórházi férőhely jut. A lakosság megközelítőleg 86%-a jut egészséges ivóvízhez. A városokban ez az arány 90%, vidéken 82% körül van.[73] 1 000 lakosra 4 orvos és 6 kórházi ágy jut átlagosan. Oroszországban 10 kórházi ágy jut 1 000 lakosra, a Transzkaukázusban Azerbajdzsánban 8, Grúziában csak 3 kórházi ágy jut 1 000 lakosra. Összehasonlításképpen Európában 7 kórházi ágy jut 1 000 lakosra.[74]
A katonai műveletek tervezése során a kórházakra, gyógyszer utánpótlásokra jelentős figyelmet kell fordítani. A Kaukázus térségben jelenleg nem állnak rendelkezésre azok a kapacitások, amelyek szükségesek lennének az ellátáshoz. A gazdaság rossz állapota nem teszi lehetővé, hogy többet költsenek az egészségügyre. Azerbajdzsánban jobb a helyzet az átlagosnál, mivel a növekvő olajbevételek megteremtik az alapját. A fizetések elmaradása miatt az egészségügyben dolgozók száma is lecsökkent.
KÖVETKEZTETÉSEK
A Kaukázus térség északi részében Oroszország föderatív köztársaság, a Transzkaukázus három állama elnöki köztársaság. A transzkaukázusi államoknak a jelenlegi államforma kedvező, mivel ki tudják fejezni vele függetlenségüket, és kedvezőtlen Moszkvának, mivel befolyásának csökkenése konfliktusok forrásává válhat. A Transzkaukázusban vannak autonóm köztársaságok, autonóm terület, ami kifejezi az egyes köztársaságok társadalmi tagoltságát.
A Kaukázus térség északi része országai az Észak-Kaukázusi Szövetségi Körzet és a Volga-menti Szövetségi Körzet szervezetén belül illeszkednek az Oroszországi Föderáció közigazgatása rendszerébe. A Transzkaukázus független köztársaságai ugyan önálló közigazgatási rendszert építettek ki, de sok a hasonlóság és ezer szállal kötődik az egykori Szovjetunió utódállamához. Csecsenföld számára vonzó a három transzkaukázusi köztársaság államformája, mivel ő is szeretné a saját államának irányítását magánál tudni. Ez az orosz vezetésnek elfogadhatatlan. A függetlenségi kérdés nem zárult le és válságokat okozhat. Mind a mai napig katonai közigazgatás van a köztársaság területén a Szovjezunió felbomlását követő fegyveres konfliktusok miatt, amelyből az 1999-ben kiújult összecsapások a mai napig nem zárultak le.
A térség lakossága közel 31 millió, az átlagos népsűrűség a legnagyobb Oroszország területén. A Kaukázus térségben ma élő lakosság az évezredek során, számtalan népvándorlási hullámban érkezett, elüldözött, kiirtott, kitelepített, asszimilálódott közösségek keveredése során alakult ki. A térség lakosságának eloszlása nem egyenletes, a síkságokon és hegylábi térszíneken él a lakosság zöme, a közép- és magas-hegységekben élő lakosság száma alacsony. A létszámában nem, de hagyományaiban és az önállóság megtartásáért mindenre képes, a Magas-Kaukázus magasabb térszínei kisebb településein élő közösségek, akiknek szállásterületét egyetlen hódító birodalom sem tudta elfoglalni, sok konfliktus okozója volt a történelem során és ma is az.
A Kaukázus térségben az oroszországi átlagot meghaladó, de az európai átlag alatti népsűrűség a jellemző.
A domborzati viszonyokon kívül a különböző etnikai és vallási szokások is befolyásolják a népsűrűséget, a mozlim vallást gyakorló országokban a népsűrűség magas, míg a keresztény országokban alacsonyabb. A lakosság nagyobb része él városokban, a legjobban a városiasodott köztársaság Csecsenföld. Az itt élő nagyszámú etnikum, az eltérő kultúrájú népek eltérő szokásai a közösségek életének színesítése helyett, visszatérő konfliktusok forrását jelenti. Az etnikumok szűkebb-tágabb közösségei által az évezredek során elszenvedett sérelmek kohéziós erőt jelentenek a megszálló hatalmak, más kultúrák, nemzetiségek, vallási felekezetek ellen.
A konfliktusok nem csak országok, nemzetiségi, vallási közösségek, hanem az egyes nemzetiségi és vallási közösségen belül is a szélsőséges csoportok és a többség között is kirobbannak és a térségen kívül elkövetett merényletek további konfliktusok forrása. Ezek a merényletek sem a térségen belül, de kívül sem élvezik a társadalom szimpátiáját, a hatóság, a békés lakosság bizalmatlanságát, ellenszenvét, ellenintézkedéseit váltja ki. A térségben zajló etnikai, vallási és fegyveres konfliktusok a térség minden országában belső és külső migráció okozója volt. Az anyaországból távozó értelmiség, fiatal férfiak hiánya feszültséget jelent a közigazgatásban, oktatásban, az egészségügyi ellátásban és az ujjá épülő gazdaság beindításában. A célországban a romló életszínvonal, a magas munkanélküliség mellett a menekültek elhelyezése, ellátása, részükre munka biztosítása jelenti a gondot. Más nemzetiségű, nagy létszámú menekült esetén további feszültségek forrása az adott nemzetiség nagyobb jogainak, vagy autonómiájának követelése, különösen, ha ezt a kibocsátó, vagy harmadik ország erkölcsileg és anyagilag támogatja. A vallási törésvonal mozaikosan osztja meg a térség területét, gondolkodás és viselkedés módját. A vallási felekezetekben nem csak egymással szemben, hanem felekezeten belül is konfliktusok forrása az ortodox és szélsőséges megnyilvánulások, a rendszeresen kiújuló fegyveres harc, az ellenség brutális megsemmisítése. A térségben élő mozlim felekezetek a terroristák kiképzésére, terrorakciók végrehajtására jelentős személyi, anyagi, pénzügyi támogatást kapnak más, hasonló vallású országok állami szerveitől, alapítványoktól, gyülekezetektől és magánszemélyektől. A vallási szokások sok esetben keverednek a kulturális gyökerekkel, egyes vallások, vallási irányzatok esetén a nemzeti öntudat helyett a vallással azonosul a közösség és annak sajátos előírásai szerint élik mindennapi életüket.
Az oktatás jelentős konfliktusforrássá lépett elő a Szovjetunió felbomlását követően. Számos iszlám hátterű iskola (medresze) létesült, amelyek sok esetben szélsőséges nézeteket terjesztenek a hallgatók között. A hagyományokra épülő adat és az iszlám saría közötti ellentétek számos feszültség forrásai voltak. A menekültek és a vallási iskolák a saría erősödését hozták magukkal.
A térség magasabb térszíneken lévő településeiben nem, az alacsonyabb térszíneken lévő nagyobb települések soknemzetiségű lakossága között az eltérő kultúra ismétlődő konfliktusok forrása volt.
A térség lakosságának egészségügyi helyzete romlott a Szovjetunió felbomlása óta, újra megjelentek már felszámoltnak hitt járványos megbetegedések. A legrosszabb a közegészségügyi helyzet a fegyveres harcok által legjobban sújtott Csecsenföldön. Azerbajdzsánban viszont javult a lakosság egészségügyi állapota, az ellátó rendszer a nemzeti jövedelem növekedési ütemének arányában nőtt, bár ez még nem mindenhol érzékelhető, különösen a vidéki lakosság körében. Az orvosok és egészségügyi szakállomány létszáma lassan nő, a gyógyszerek jelentős része külföldről, segély formájában érkezik. A kórházi ágyak száma az európai átlaghoz hasonló.
A Kaukázus térség nemzetiségi összetétele
Keresztény |
Mozlim |
Zsidó |
Egyéb |
||||||
Közép-ázsiai cigány |
Grúz |
Komi |
Dolgan |
Csecsen |
Kirgiz |
Bagulal |
Zsidó |
Altáj |
Csuvas |
Ukrán |
Adzsár |
Izsem |
Ruszin |
akkins |
Tadzsik |
Kvarsi |
Hegyi zsidó |
Vietnámi |
Csukcs |
Cseh |
Ingiloj |
Permiak |
Rutul |
Abazin |
Türk |
Dido |
Grúz zsidó |
Manysi |
Csakhur |
Cigány |
Laz |
Olasz |
Észt |
Kurd |
Mesketi török |
Kumadin |
Közép-ázsiai zsidó |
Eszkimó |
Koriak |
Abház |
Megrel |
Tyereki kozák |
Dargav |
Arab |
Türkmén |
Kiszt |
Krimcsak |
Japán |
Nanaj |
Kozák |
Svan |
Jász |
Udi |
Közép-ázsiai arab |
Üzbég |
|
|
Kínai |
Karata |
Avar |
Amerikai |
Csuvas |
|
Agul |
Kazah |
|
|
Hindiül beszéló indiai |
Niuk |
Andidzs |
Angol |
Jakut |
|
Adyge |
Kalmük |
|
|
Koreai |
Szelkup |
Arcsin |
Örmény |
Francia |
|
Azeri |
Karacsáj |
|
|
Mongol |
Tofalar |
Akvak |
Baskír |
Szlovák |
|
Dargin |
Vod |
|
|
Jezid |
Tuvinian |
Bagulal |
Belorusz |
Szerb |
|
Kajtag |
Asszír |
|
|
Izsór |
Udmurt |
Beztin |
Bolgár |
Oszét |
|
Dungan |
Tat |
|
|
Beszermania |
Udege |
Ginuk |
Magyar |
Digor |
|
Nogaj |
Karakalpak |
|
|
Burját |
Csulim |
Godoberin |
Gagauz |
Iron |
|
Kabard |
Talis |
|
|
Kubacsin |
Evenk |
Gunzib |
Mordvin |
Lengyel |
|
Balkár |
Iráni |
|
|
Maridzs |
Even |
Didodzs |
moksa |
Román |
|
Cserkesz |
Pastu |
|
|
Hegyi maridzs |
Jukagir |
Karatin |
erza |
Orosz |
|
Lezg |
Pustun |
|
|
Keleti maridzs |
Nganaszan |
Tindal |
Lett |
Kazah |
|
Tatár |
Tabaszaran |
|
|
Ujgur |
Orocsi |
Kvarsin |
Latgalian |
Pomor |
|
Asztraháni tatár |
Sapszug |
|
|
Kamcsadal |
Szaam |
Csamalal |
Litván |
Német |
|
Kriasen |
Sor |
|
|
Kareliai |
Ulcsi |
Görög |
Moldáv |
Finn |
|
Szibériai tatár |
Jagnobi |
|
|
Ket |
Tarki szamalet |
Görög-urum |
Spanyol |
Finn-ingermanland |
|
Krími tatár |
Akvan |
|
|
Nyenyec |
|
Aleut |
Kubai |
Vep |
|
Ingus |
Godoberi |
|
|
Pamír |
|
Karaim |
Kant |
Kakasz |
|
Botlik |
Hinuk |
|
|
Szarmata |
|
Felhasznált irodalom
- al-Shishanai, Murad Batal: The rise and fall of Arab fighters in Chechnya, in http://www.jamestown.org/articles-by-author/?no_cache=1&tx_cablanttnewsstaffrelation_pi1[author]=185, 2009-12-19;
- Ehrhart, Hans-Georg: Crisis management in the CIS: Whiter Russia?, in Nomos Verlaggesellschaft, Baden-Baden, 1995., p.131.
- Ferguson, Niall: A világ háborúja – a gyűlölet évszázadának története – Penguin Books Ltd., Scolar Kiadó – Budapest, 2008 – ISBN 978-963-244-060-6
- Horváth Csaba: Etnikai változások a Kaukázus térségében 1860-1960 között, in www.southeast-europe.org/pdf/06/DKE_06_M_K_HCB.pdf, p.18., 2011-11-20;
- Hunter, Shireen: Conflict in the Caucasus and the Black Sea region: Causes and prospect for resolution, in www.eliamep.gr/eliamep/files/Hunter%20Shireen%2097.1.pdf, 2006-12-06;
- Huntington, Samuel P.: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása – Európa Könyvkiadó – Budaprst, 1998 – ISBN 963-07-6433-4;
- Jagielski, Wojciech: Kőtornyok, Forrás, XXXVII. Évf., 2005/10, pp.29-50.
- Magyar értelmező kéziszótár, Magyar Tudimányos Akadémia, Akadémiai Kiadó - Budapest, 2003;
- Marshall, Alex: The Caucasus under Soviet rule, ROUTLEDGE, New York, USA, 2010 – ISBN 0-203-84700-8;
- Matveeva, Anna: The South Caucasus: Nationalism, conflict and minorites – MRG, United Kingdom, 2002 – ISBN 1 8976 93 44 3;
- Meier, Andrew: Csecsnföld - Egy konfliktus mélyén, Európa Könyvkiadó – Budapest, 2005 – ISBN 963 07 7793 2
- Menon, Rajan – Fedorov E., Yuri – Nodia, Ghia: Russia, the Caucasus and the Central Asia – The 21th century security enviroment, EastWest Institute, M.E. Shape – Armonk, New York. 1999 – ISBN 0-7656-0433-7;
- Nagy László: Azerbajdzsáni helyzetkép, in http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2006/3/2006_3_8.html, p. 14., 2008-01-04;
- Robinson, Danielle: Az iszlám – Kossuth Kiadó, Budapest, 2000;
- Rotchin, Mikhail: Islam in the North Caucasus – Dagestan, in www.jamestown.org, 2005-12-10;
- Rudl József: A Szovjetunió utódállamainak földrajza – Dialóg Campus Kiadó – Budapest-Pécs, 1999;
- Russian Analytical Digest – The North Caucasian Crisis – No. 70. – 2009. december 21 – Zürich
- Sukov, Ivan: North Caucasian Map of Threats, in Russia in Global Affairs, Vol. 3, No. 4, October – December – 2005, pp.150-158.
- Sylvén, Magnus: Climate change in Southern Caucasus: Impacts on nature, people and society – WWF Norway, WWF Caucasus Programme – Norwegian Ministry of Foreign Affarirs – 2008 július;
- Tonoyan, Tamara: Health care system in Armenia: Past, present and prospects, in www.ww.tu-berlin.de/diskussionspapiere/2004/dp11-2004.pdf, p.37., 2011-11-20;
- Varga Attila: Terrorizmus – Nyugat-európai muzulmánok radikalizációja és a szélsőséges iszlám hálózatok kialakulása, in Felderítő Szemle, VI. évf. 3. szám, 2007, pp.27-34.
- Vinatier Laurent: Islamist trend sin the North Caucasus, in Central Eurasian Studies Review, CESR, Cambridge, vol. V. 1. szám, 2006, pp.2-6.
[1] Shireen, Hunter: Conflict in the Caucasus and the Black Sea region, in www.eliamep.gr/eliamep/files/Hunter%20Shireen%2097.1.pdf, p.5.
[2] Animizmus: hit, mely szerint az anyagvilág minden részének lelke van. Forrás: Animizmus, in http://lexikon.katolikus.hu/A/animizmus.html
[4] Matveeva, Anna – de Waal, Thomas: Central Asia and the Caucasus: A vulnerable crescent, International Peace Academy, New York, 2007 február, p.1-2.
[6] WTO: World Trade Organization
[7] Matveeva, Anna – de Waal, Thomas: Central Asia and the Caucasus: A vulnerable crescent, International Peace Academy, New York, 2007 február, p.1.
[8] Sukov, Ivan: North Caucasian Map of Threats, RUSSIA IN GLOBAL AFFAIRS VOL. 3, No. 4, OCTOBER – DECEMBER – 2005, p.150-151.
[9] i.m.p., p.153.
[11] Horváth Csaba: Etnikai változások a Kaukázus térségében 1860-1960 között, in www.southeast-europe.org/pdf/06/DKE_06_M_K_HCB.pdf, p.1.
[12] Ferguson, Niall: A világ háborúja – a gyűlölet évszázadának története, Scolar Kiadó, p.218.
[13] IV. Nagy (Rettegett) Iván: 1530. augusztus 25-én született. Uralkodott1547-1584 között, az Orosz Birodalom első cárja. A kiemelkedő államszervezői tehetségéről és mentális betegségéről egyaránt elhíresült uralkodó majdnem négy évtizeden keresztül irányította országát. Forrás: Rettegett Iván születése, in http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1530_augusztus_25_rettegett_ivan_szuletese/
[14] A Magyar Helyesírási szótárban csak a mozlim kifejezés szerepel. A mai nyelvhasználatban elterjedt és helyes nyelvi forma a muszlim is. A mozlim kifejezés régies változatnak tekinthető. Forrás: http://www.e-nyelv.hu/2009-10-16/muszlim-mozlim/
[21] A Kaukázus térség északi részére nem állnak rendelkezésre hivatalos adatok ebben a bontásban.
[25] Nem áll rendelkezésre adat.
[26] Russia, International Displacement Monitoring Centre, Norwegian Refugee Council, in http://www.internal-displacement.org/publications/global-overview-2010-europe-russia.pdf
[27] http://www.internal-displacement.org/8025708F004BE3B1/%28httpInfoFiles%29/7ED140E29C39248FC125764D00493AE6/$file/Russia_October2009.pdf
[28] Georgia, International Displacement Monitoring Centre, Norwegian Refugee Council, inhttp://www.internal-displacement.org/publications/global-overview-2010-europe-georgia.pdf
[29] Örmény források több, mint 300 000 főre teszik a menekültek számát, in http://www.armenian-history.com/Nyuter/demography/ethnic_processes_and_migration_i.htm
[30] Azerbaijan, International Displacement Monitoring Centre, Norwegian Refugee Council, in http://www.internal-displacement.org/8025708F004BE3B1/%28httpInfoFiles%29/FB99F03DAB636905C12577F5004F432D/$file/Azerbaijan_Overview_Dec2010.pdf, p.3. A számadatok megoszlanak a menekültek számáról.
[31] UNHCR – United Nations Human Crisis Report.
[32] Nagy László: Azerbajdzsáni helyzetkép, , in http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2006/3/2006_3_8.html, p. 2.
[33] Magyar értelmező kéziszótár, Magyar Tudimányos Akadémia, Akadémiai Kiadó, p.774.
[34] Huntington, Samuel P.: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása, Európa Könyvkiadó p.50.
[35] i.m.p., p.53.
[36] i.m.p., p.54.
[37] Sukov, Ivan: North Caucasian ma pof threats, Russia in Global Affairs, p.153.
[38] Sukov, Ivan: North Caucasian ma pof threats, Russia in Global Affairs, p.153.
[39] Marshall, Alex: The Caucasus under Soviet rule, - ROUTLEDGE, USA, p.16.
[40] Meier, Andrew: Csecsenföld-Egy konfliktus mélyén, Európa Könyvkiadó – Budapest, 2005, p.66.
[41] Robinson, Danielle: Az iszlám – Kossuth Kiadó, p.93.
[42] Meier, Andrew: Csecsenföld-Egy konfliktus mélyén, Európa Könyvkiadó – Budapest, 2005, p.66.
[43] Hans-Georg Ehrhart: Crisis management in the CIS: Whiter Russia?, in Nomos Verlaggesellschaft, Baden-Baden, 1995., p.131.
[44] Tejp – családi klánok. Megjelöli mindenki szülőföldjét. Forrás: Meier, Andrew: Csecsenföld-Egy konfliktus mélyén, p.208.
[45] Samil imám: (1797-1871). Avar származású politikai és vallási vezető. Az oroszellenes katonai fellépés irányítója a Kaukázusi Háború (1827-1859) idején. A Kaukázusi Imamátus (1834-1859) harmadik imámja volt. Később elfogták és II. Sándor elé szállították Szentpétervárra. A Moszkva melletti Kalugába száműzték. Halála előtt engedélyt kapott a mekkai zarándoklatra. Medina városában hunyt el.
[46] Roscsin, Michail: Islam int he North Caucasus – Dagestan, p.2.
[47] Vinatier Laurent: Islamist trend sin the North Caucasus, Central Eurasian Studies Review, CESR, p.3.
[48] i.m.p., p33.
[49] Ferguson, Niall: A világ háborúja – a gyűlölet évszázadának története, Scolar Kiadó, p.219.
[50] Roschin, Mihail: Islam in the North Caucasus – Dagestan, in www.jamestown.org, p.7.
[51] Mező Ferenc: A Kaukázus a Szovjetunió összeomlása után I., in http://www.magyarszemle.hu/szamok/2000/4/a_kaukazus, p.6.,
[52] Bagi Éva: Kövek zenéje – Örményországi barangolások, Pronett Invest Kft, Budapest, 2003;
[53] Puskás Attila: Az örmény apostoli egyház és az örmény katolikus egyház identitástudata, in www.ormkut.btk.ppke.hu/01Puskas.pdf
, p.18.
[54] Örmény apostoli egyház, in http://lexikon.katolikus.hu/%C3%96/%C3%B6rm%C3%A9ny%20apostoli%20egyh%C3%A1z.html
[55] Robinson, Danielle: Az iszlám – Kossuth Kiadó, pp.109-110.
[56] Al-Shishani, Murad Batal: The rise and fall of Arab fighters in Chechnya, in www.jamestown.org/fileadmin/Recent_Reports/Trans_amd_Speaker_NCC09142006/Al-Shishani-14Sep06.pdf, p.6.
[57] Varga Attila: Terrorizmus – Nyugat-európai muzulmánok radikalizációja és a szélsőséges iszlám hálózatok kialakulása, Felderítő Szemle, 2007/3 pp.28-29.
[58] Hegyek között, Dagesztánban, in http://www.oroszvilag.hu/?t1=sajtoszemle&hid=248
[59] i.m.p., p.7.
[60] Horváth Csaba: Etnikai változások a Kaukázus térségében 1860-1960 között, in www.southeast-europe.org/pdf/06/DKE_06_M_K_HCB.pdf, p.1.
[62] Education cooperation across the Caucasus, Open Society Institute, Magyarország, p.4.
[64] Education Cooperation across the Caucasus, Budapest, p.4.
[65] i.m.p.
[66] Jagielski, Wojciech: Kőtornyok, Forrás, XXXVII. Évf., 2005/10,;
[67] Rudl József: A Szovjetunió utódállamainak földrajza – Dialóg Campus Kiadó – Budapest-Pécs, p.114.
[68] al-Shishani, Murad Batal: The rise and fall of Arab fighters in Chechnya, in http://www.jamestown.org/articles-by-author/?no_cache=1&tx_cablanttnewsstaffrelation_pi1[author]=185, p.6.
[70] Menon, Rajan – Fedorov E., Yuri – Nodia, Ghia: Russia, the Caucasus and the Central Asia – The 21th century security enviroment, EastWest Institute, M.E. Shape – Armonk, New York. 1999,p.217.
[71] Sylvén, Magnus: Climate change in the Southern Caucasus: Impacts on nature, people and society, in assets.wwf.no/.../climate_changes_caucasus___wwf_2008___final_april_2009.pdf, p.14.
[72] Tonoyan, Tamara: Health care system in Armenia: Past, present and prospects, in www.ww.tu-berlin.de/diskussionspapiere/2004/dp11-2004.pdf
[73] i.m.p.
[74] I.m.p.
[75] http://www.perepis2002.ru/ct/doc/English/4-2.xls és http://www.eki.ee/books/redbook/reference.html,