OROSZVALOSAG.HU
Óriási a kereslet a Ladákra
Óriási a kereslet a Ladákra
Viszik, mint a cukrot
Válság ide, válság oda, a Ladákat gyártó AvtoVaz-t már az a probléma fenyegeti, hogy a cég nem tudja teljesíteni az előirányzott gyártási mennyiséget. Az Oroszországban is meghirdetett roncsprémiumnak köszönhetően olyannyira megnövekedett az új Ladák iránti kereslet, hogy a beszállítók képtelenek lépést tartani a Togliattiban található gyár alkatrészigényével. Már arra is volt példa, hogy félkész autókat a gyár udvarán kellett tárolni, mert nem fértek el az üzemcsarnokban.
Az orosz kormány még márciusban vezette be az úgynevezett roncsprémiumot, melynek lényege: legalább tíz éve forgalomban levő gépkocsi leselejtezése után az autó tulajdonosa 50.000 rubelt (nagyjából 1.300 euró) kap az államtól, amit az új autó vásárlásakor írnak jóvá – ez természetesen csak az Oroszországban gyártott új gépkocsikra vonatkozik. A kormány úgy látszik elérte célját, hiszen folyamatos fellendülésben van az oroszországi autópiac.
Problémát jelent viszont, hogy a piacvezető AvtoVaz a régi, klasszikus (ú.n. „kocka”), ám olcsó Ladákat gyártja és adja el a legnagyobb számban. Az alapfelszereltségű 2105 és 2107-es modellek a roncskupon bemutatása után körülbelül 2.600 euróba kerülnek, igaz az 1970-es évek óta ugyanúgy gyártják ezeket. Az AvtoVaz a keresletre a termelés ugrásszerű növelésével reagált, így idén már 571.000 új Ladát kívánnak gyártani, ami megegyezik a válság előtti mennyiséggel.
Ám lehet, hogy a grandiózus terv mégis kútba esik. A júniusra előirányzott mennyiséget a beszállítóknál felmerült problémák miatt nem tudták teljesíteni, így a konszern kénytelen volt 5%-al csökkenteni a június tervszámokat (eredetileg 53.000 új Lada gyártását tervezték) – nyilatkozta Igor Komarov vezérigazgató.
A legnagyobb nehézség a Szerdovszkij MasZavod nevű beszállítónál jelentkezett, mely a Ladák hátsó részeit szállítja. A folyamatosan emelkedő igények és termelés miatt baleset történt az üzemben, amit csak nehezen tudtak megoldani. De folyamatos problémák vannak az elektronikáért, fékekért és kuplungért felelős beszállítóknál is.
Ráadásul a beszállító cégek többségének pénzügyi helyzete több mint bizonytalan. „Egyes vállalatok adóssága magasabb, mint a bevételeik.” – jelentette ki Komarov. Mindazonáltal az AvtoVaz dömpingárakat követel a beszállító cégektől, ami helyzetüket tovább nehezíti. A bajt még tetézi, hogy közel 20 éve nem újították fel a gyártósorokat az üzemekben, így a berendezések rendkívül elavultak. A termelés hirtelen zuhanása 2008 végén és a most jelentkező váratlan emelkedés további kopáshoz, elöregedéshez vezet. Távlati gondot jelent, hogy a roncsprémium-program lejárta után a régi Ladák iránti kereslet ismét zuhanhat, ami a beszállító cégek végét jelentené.
A veszély, hogy a beszállítók kénytelenek lesznek lehúzni a rolót, nagyon is komoly. – jelentette ki Jurij Matrossov, az Aton befektetési vállalat autópiaci elemzője. Nyugati beszállítókkal nem tudja helyettesíteni jelenlegi partnereit az AvtoVaz, mivel a régi Lada modellek nem kompatibilisek a nyugati alkatrészekkel, ráadásul így a Lada-gyártás ráfizetésessé válna. „Az üzem nehéz helyzetbe került.” – állítja Komarov vezérigazgató. Ironikus, de a helyzet bizonyos tekintetben nehezebb számunkra, mint a válság kezdetén – fűzte hozzá a cég egyik top-menedzsre, hiszen ha a kormány mégis kiterjeszti védőszárnyait a cég fölé, akkor sem biztos, hogy a beszállítók pénzügyi segítséget fognak kapni.
(GM-AvtoVaz; russland-news.de)