OROSZVALOSAG.HU
Wilno - Biльна - Вильна - Vilnius
Wilno - Biльна - Вильна - Vilnius
A litván főváros nemzetiségi összetételének változása
Bevezetés
Ha egy mondatban szeretnénk érzékeltetni egy kívülállóval a kelet-közép-európai
viszonyok bonyolultságát, elég Báthory Istvánra és Vilniusra hivatkoznunk. „Négyszáz évvel
ezelőtt volt egy lengyel király, aki egyúttal a ma Romániához tartozó Erdély magyar
fejedelme volt; litván nagyfejedelemként alapított egy egyetemet Vilnában, amely ma a
Szovjetunió legrégibb egyeteme” – írta Domány András 1990-ben1. Ha kiegészítjük mindezt
azzal, hogy Litvánia mai fıvárosát a második világháborúig többségében lengyelek lakták,
hogy népes zsidó közössége miatt „észak Jeruzsálemének” is nevezték, hogy ugyanezen
idıszakban a környezı falvakban többnyire litvánul vagy fehéroroszul beszéltek, már-már a
bábeli zőrzavar állapota sejlik fel elıttünk.
A Baltikum– és benne a Vilnius-vidék – nagytérségi pozíciója valóban különleges:
természetes hidat (olykor falat és bástyát) képez Észak- és Közép-, ill. Nyugat- és Kelet-
Európa között. Évszázadok óta e kitüntetett geostratégiai helyzet határozza meg a térségben
élık mindennapjait, nem véletlen tehát, hogy itt húzódik kontinensünk egyik legrégebbi és
legklasszikusabb ütközızónája. Vilnius azonban – bizonyítván, hogy éles, vonalszerű határok
a földrajzi térben nem léteznek – iskolapéldája egyúttal az etnikai kontaktzóna fogalmának is.
E rendkívül tarka etnikai, vallási, anyanyelvi összetételre utal a tanulmány címe. Egy város öt
nyelven: lengyelül Wilno, fehéroroszul Вiльня, oroszul Вильна, jiddisül ווילנע , litvánul
Vilnius.
Célok és módszerek
A tanulmány célja bemutatni Vilnius és vázlatosan Litvánia etnikai struktúrájának
metamórfózisát (annak körülményeit és következményeit) az 1800-as évek végétıl
napjainkig. A szerző az etnikai földrajz szemüvegén át tekint – alapvetően történeti
demográfiai jellegű – témájára, melynek legfontosabb igazodási pontjait a mindenkori
népszámlálási adatok jelentik. A nemzetiségek számának és arányának egyszerű leírása
mellett azonban a tanulmány – a Simpson-féle diverzitási index használatával – a népesség
sokszínűségének mértékét és annak változásait is igyekszik felvázolni. Az etnikai diverzitás
indexét eredetileg biológusok (állat- és növényökológusok) dolgozták ki, de az elmúlt
években egyre inkább tért hódít a társadalomföldrajzban is. A valószínűség-számításon
alapuló index azt mutatja meg, hogy egy adott terület két, tetszőlegesen találkozó lakója
mekkora eséllyel eltérő nemzetiségű. A kapott értékek 0 és 1 között mozoghatnak. 0:
tökéletesen homogén népesség, 1: teljesen kevert népesség, ahol a közösség
tagja más nemzetiségű.
A történelmi háttérről röviden
A történészek feltevése szerint Litvánia mai területén az i. e. III. évezred végén már a
baltinak tekinthető, ún. „tengermelléki kultúra” virágzott, melynek határai délen a Pripjatyig,
keleten a Dnyeperig húzódtak. Ez az ősbalti egység az i. e. VIII-V. században keleti és
nyugati ágra bomlott, melyből – a törzsek elkülönülésének és egységesülésének bonyolult
folyamatai révén – az i. sz. V-XV. század között valódi népek (poroszok, lettek és litvánok)
formálódtak. A litván államiság kezdetéről (1200-as évek eleje) és a korai településhálózatról
kevés megbízható információ áll rendelkezésre, annyi azonban bizonyosnak tűnik, hogy
A Litván Fejedelemség, csaknem egymillió km2-es területével, a késő középkori Európa
legnagyobb állama volt, melynek központi magja, a litvánok által lakott territórium kb. 70-80
000 km2 lehetett (a mai Litvánia 65 300 km2). A XIX. században jelentős etnikai csoportok
közül (a litvánok után) először az askenázi zsidók jelentek meg nagy tömegben
XIV-XVI. században.Őket a lengyelek megjelenése, pontosabban a litván nemesség
fokozatos ellengyelesedése követte, amely a lublini unió megalakulásával (1569) vette
kezdetét, és egészen az 1800-as évek közepéig, a litvánok nemzeti öntudatra ébredésének
hajnaláig tartott. A XVII-XVIII. század vészterhes időszakában a Vilnius-vidék valósággal
elnéptelenedett (1648 és 1667 között például a háborúk és járványok miatt a Litván
Nagyfejedelemség elvesztette népességének kb. 48%-át); ekkor öntötték el belorusz tömegek
a várost és környékét. Az oroszok többsége ezzel szemben csak a cári önkényuralom idején,
az 1800-as években költözött Vilniusba. Mivel nagyrészt katonák és hivatalnokok érkeztek,
erősen feminin jellegű közösséget alkottak (a férfiak aránya csaknem duplája volt a nőkének),
akik ráadásul rendszerint viszonylag rövid ideig tartózkodtak a városban.
Eredmények
A XIX-XX. század fordulójának bonyolult etnikai-anyanyelvi viszonyai
A cári birodalom első és egyben utolsó modern népszámlálására 1897-ben került sor. A
cenzus szerint Vilnius lakosságának 40%-át zsidó, 30,9%-át lengyel, 20%-át orosz
anyanyelvűek alkották és litvánul mindössze 2%-uk beszélt. A Vilnius járás ugyanekkor a
korabeli Európa egyik legheterogénebb összetételő közigazgatási egysége volt, ahol az orosz
(10,4%), a lengyel (20,1%), a litván (20,9%), a jiddis (21,3%), és a fehérorosz (25,8%)
anyanyelvűek közel azonos arányban képviseltették magukat. A Simpson-féle
diverzitási index ennek megfelelően a három „litván kormányzóságon” belül itt volt a
legmagasabb (0,68), nem sokkal megelőzve zarasai, a trakai és a švenčionysi járásokat. A
városok közül Vilniusnál (0,70) csupán négy tarkább összetételű település akadt: Šiauliai,
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a statisztika ezúttal legjobb esetben is csak
tájékozódási pontnak tekinthetı, hiszen az anyanyelv – etnikum – vallás kategóriáinak
elkülönítése, és ezáltal a terület „jogos” tulajdonosának megnevezése relatív többség alapján,
gyakorlatilag lehetetlen vállalkozásnak bizonyult. Van például bizonyítékunk lengyel tudatú,
fehéroroszul beszélő közösségekre éppúgy, mint litván identitású, de lengyel anyanyelvő,
vagy zsidó származású és vallású, de oroszul kommunikáló lakosokra. A helyiek azonban
ekkortájt még nemigen törıdtek a nemzeti önmeghatározás problematikájával, legtöbben
alighanem egyszerően „idevalósinak” nevezték volna magukat, ha lett volna ilyen kategória.
Csak a XIX. század végén, XX. század elején kezdett kiélesedni a lengyel-litván vita arról,
hogy az anyanyelv vajon meghatározója-e az etnikai identitásnak. A litvánok, akik a
térségben élő lengyeleket többnyire „polonizálódott” litvánnak tekintették (és ebben
tulajdonképpen igazuk volt), erre határozott nem választ adtak – ellentétben természetesen a
lengyelekkel, akik szerint egy ember nemzetiségét a tudata és jelenlegi magatartása határozza
meg, nem pedig vérségi kötıdése.
Litvánia régi-új fővárosa vagy Lengyelország keleti végvára? (1914-1944)
Vilnius városa az első világháború során súlyos károkat szenvedett, ám az igazán
zűrzavaros idıszak csak az 1917. esztendővel köszöntött be. A hatalmi vákuumban egymást
váltogatták az államformák, a kormányok és a legkülönbözőbb egyenruhát viselő hadtestek; a
főváros 1917 és 1920 között összesen nyolcszor cserélt gazdát. A küzdelem végül
átmenetileg lengyel diadallal végződött: Vilniust és – a moszkvai békében Litvániának ígért –
déli területsávot 1920 és 1939 között Piłsudski csapatai tartották megszállás alatt. Litvánia
tehát fővárosa nélkül vált független köztársasággá, a kormány Kaunasban székelt. A
konfliktus évtizedekre megmérgezte a fiatal államalakulatok viszonyát.
Ha összevetjük az 1897-es orosz, 1916-os német és 1931-es lengyel népszámlálás Vilnius
járásra vonatkozó adatait, igen komoly bizonytalansági együtthatóval kell számolni. A cári
népszámláláshoz képest jelentős eltérést mutat 19 évvel későbbi német (70% lengyel, 24% zsidó, 3% litván, 3% fehérorosz) és az 1931-es lengyel
összeírás (80% lengyel, 10% fehérorosz, 5% litván, 4% zsidó). Ez összefüggésbe hozható
részben az identitás-meghatározási problémákkal, de egyúttal a háború utáni migrációs
folyamatokra is utal, melyek a határ mindkét oldalát az etnikai homogenizálódás irányába
taszították.
csökkent a litvánok aránya, miközben a lakosság 94%-át lengyelek és zsidók alkották, kb.
kétharmad-egyharmad arányban.
A „hosszú második világháború” – amely a partizánharcok miatt 1939-től 1955-ig
elhúzódott és egyes becslések szerint összesen egymillió fős veszteséget okozott Litvániának
– teljesen átrajzolta a balti állam etnikai képét. A lengyel exodus mintegy 150 000 főt érintett,
a zsidó népirtásban kb. 170 000-en lelték halálukat, míg a Memel-vidéki németek végleg
eltűntek Litvánia nemzetiségi térképéről.
„
A Szovjetunió 1944-ben kebelezte be a Baltikumot, amely csak a birodalom összeomlása
után, 1991-ben tudott újra kiszabadulni Moszkva szorító karjaiból. E negyvenhét esztendő – a
százezres szláv tömegeket megmozgató bevándorlási hullámok sorozatának „hála” – ismét
gyökeresen átalakította a régió nemzetiségi szerkezetét: 1989-re az észtek aránya saját
hazájukban 62%-ra, a letteké pedig 52%-ra zuhant. A Litván Sz.Sz.K. azonban mindvégig
más úton járt. Itt – az északi szomszédokhoz viszonyított – magasabb népszaporulat miatt
egészen az 1980-as évekig nem kellett tartani a helyi munkaerő kimerülésétől. Ennek, továbbá
a hosszan elhúzódó partizánháborúnak, valamint az olykor ügyesen manőverező litván
politikának köszönhetően ide sokkal kevesebb bevándorló érkezett, mint Észt- vagy
Lettországba. Sőt, a litvánok még növelni is tudták részesedésüket: arányuk ugyanezen
idıszak alatt 69%-ról 80%-ra nőtt.
Míg Tallinn és
világháború után szinte kongott az ürességtől – a litvánok vették birtokukba. Számuk 1 600-
ról (1931) előbb 51 000-re (1942), majd 292 000 főre (1989) emelkedett. Ez azt jelenti, hogy
arányuk 0,8%-ról 24,5%-ra, majd 50,5%-ra nőtt. A lengyelek száma ezzel szemben a második
világháború éveiben drasztikusan lecsökkent (1931: 128 000 fő, 1959: 47 000 fő), és csak a
szocialista érában indult – a természetes népszaporulat és az urbanizáció révén – lassú
növekedésnek (1989: 108 000 fő). Megdöbbentı adat, hogy 1931-ben még három vilniusi
lakosból kettı lengyel nemzetiségűnek számított; 1989-ben viszont már csak ötből egy. Az
oroszok és fehéroroszok számát elsősorban a gazdasági migránsok gyarapították, akik a jobb
megélhetés reményében érkeztek a Litván Sz.Sz.K. fővárosába. Előbbiek 1942-ben még csak
4 000-en (2%), 1989-ben viszont már 117 000-en (20,2%) voltak. A fehéroroszok
megjelenése (1931: 1 700 fő, 0,9%; 1989: 30 000 fő, 5,3%) is új színt hozott a település
életébe, hiszen ők a második világháború előtt a
tömböt, magában a városban alig-alig fordultak elő. A zsidóság azonban szinte nyomtalanul
eltűnt
alkották csaknem 40%-os részesedéssel, 1989-re mindössze 9 100-an maradtak (1,6%).
A független Litván Köztársaság fővárosa (1991-)
1991-ben Észtország 1 565 000, Lettország 2 666 000, Litvánia 3 675 000 lakossal lépett
be ismét a világ szuverén államainak sorába. A baltiak öröme azonban nem volt felhőtlen:
jövőképükre nemcsak a gazdasági összeomlás réme, hanem a puskaporszagú külpolitikai
helyzet és az etnikai feszültségtıl vibráló levegő is árnyékot vetett. Az észtek és lettek
elkeseredettsége nem volt alaptalan, hiszen az 1989-re kis híján kisebbségbe szorultak a
bevándorlókkal szemben. A litvánok azonban nagyságrendekkel kedvezőbb pozícióból
kezdhettek hozzá az államépítéshez: az északi szomszédokhoz képest szinte homogénnek
tűnő nemzetiségi összetétel nyugodtabb évtizedet jósolt.
1990-es években kb. 23 000 fővel (-4%) csökkent, majd az ezredforduló után 543 000 fő
körül stabilizálódott. A csökkenés mindenekelőtt a nemzetközi migrációs folyamatokkal
(1990 és 2006 között legalább 178 000-en vándoroltak ki Litvániából; zömmel oroszok,
ukránok és beloruszok), a természetes fogyás kulminálásával (országos átlag 2007-ben: -
3,9‰), illetve a főváros szuburbanizálódásával hozható összefüggésbe. A litván
„kolonizáció” ugyanakkor továbbra is rendületlenül zajlik. A tárgyalt periódusban több, mint
27 000 fővel nıtt a vilniusi litvánok száma, amely – figyelembe véve az oroszok
fehéroroszok
növelte részesedési arányukat a főváros össznépességén belül. A legutóbbi hivatalos
népszámlálás adatai szerint 318 500 litván, 104 400 lengyel, 77 700 orosz, 22 500 fehérorosz,
2 800 zsidó és 27 900 egyéb nemzetiségű lakos él Vilniusban. A lengyel kisebbség történelmi
szállásterülete (Trakai, Šalčininkai, Švenčyonys, Vilnius megyék) pedig napjainkban az
alábbi nemzetiségi összetétellel jellemezhető: 31% litván, 54% lengyel, 8% orosz, 4%
fehérorosz, 3% egyéb.
Habár a lengyel és orosz külpolitika időnként kemény kritikával illeti Litvániát a
kisebbségi nyelvhasználat korlátozása és a Vilnius környéki lengyelek autonómiaigényének
elutasítása miatt, összességében véve a „nemzetiségi kérdés” itt nem jelent olyan fajsúlyos
problémát, mint Észt- vagy Lettországban. Ennek több oka is van. Egyrészt a függetlenedés
után – az ún. „zéró opció” elv érvényre juttatásával – Litvánia hozta a Baltikum
legliberálisabb állampolgársági törvényét: gyakorlatilag mindenki megkapta a szükséges
papírokat, aki az adott pillanatban Litvánia területén élt. Másrészt a szovjet időszak alatt a
litván államisággal kapcsolatos problematikából szinte teljesen eltűnt a lengyel-kérdés, a
litvánok
Harmadrészt az EU-csatlakozás előkészülete olyan konszolidálódást és közeledést hozott a
két állam külpolitikai viszonyában, amely párját ritkítja a XX. század történelmében.
Ennek ellenére időnként Litvániában is kipattannak a felszín alatt szunnyadó etnikai
feszültségek. Az 1990-es években számos tüntetést tartottak Vilniusban például a lengyel
egyházközösség sanyarú helyzete, a lengyel televízió-műsorok relézése, vagy a második
világháborúban harcoló „Honi Hadsereg” megítélése körül kialakuló szoborviták kapcsán. A
Vilnius-vidék lappangó kisebbségi problémáira utalhat továbbá például a Legia Warsaw nevű
lengyel labdarúgócsapat szurkolóinak vilniusi rendbontása is, melynek híre egész Európát
bejárta 2005-ben. A randalírozó tömeg egy szélsőségesen nacionalista lengyel réteg irredenta revizionista üzenetét (is) közvetítette. Az internetes fórumok ugyanígy hemzsegnek az
mind litván részről.
Összegzés
„Azt hiszem, a mai fiataloknak nehéz megérteni a háború előtti Vilna enklávé-jellegét: se
lengyel, se nem lengyel, se litván, se nem litván, se vidék, se főváros”. Itt „nem létezett
»tősgyökeres« falusi vagy városi tájszólás, csak egy mókás »idevalósi« nyelv létezett, amely
szellemében talán közelebb állt a fehéroroszhoz, mint a lengyelhez”. Ez a különös
atmoszférájú város – mely a XIX-XX. század fordulóján még egy lengyel-zsidó sziget volt a
litván-fehérorosz tengerben – ma is enklávé, „csak most éppen litván és orosz enklávé egy
többségében lengyelek lakta vidéken”.
Kevés olyan város van Európában, melyet úgy megtépáztak volna a történelem viharai,
mint Vilniust, és még kevesebb olyan, melynek nemzetiségi – anyanyelvi – vallási összetétele
ily’ mértékben kicserélıdött volna néhány röpke évtized alatt (talán Königsberg az egyetlen).
A litván – lengyel – fehérorosz – orosz érdekszféra metszéspontjában fekvő Vilnius-vidék
akár mintapéldája is lehetne annak, hogy a nagyhatalmi, nagypolitikai döntések hogyan
képesek radikálisan átformálni egy adott térség etnikai struktúráját.