OROSZVALOSAG.HU


Új áruházláncok Grúziában 

  |  2010-04-29 15:36:54  |  
Mezei Bálint

Új áruházláncok Grúziában 

Egyre inkább teret hódítanak a nyugati minták 

Új áruházláncok Grúziában 

Új szereplők a grúz áruházláncok piacán

A grúz hátterű G.Mart és a francia multi Carrefour után további nemzetközi láncok törhetnek be a mindezidáig meglehetősen zárt grúz élelmiszerpiacra. A G.Mart vezetőinek üzletfilozófiája a magas szintű szolgáltatások kínálatán, a jól ismert nemzetközi és hazai termékek terítésén túl egy új típusú reklámstratégia meghonosítására épül. A jelenleg működő láncokkal ellentétben a G.Mart kizárólag a nagy alapterületű, legalább 2500 négyzetméter kiterjedésű üzletekre, szupermarketekre koncentrál saját grúziai hálózatának kiépítése során. A cég első üzletei Karvasla városában és a jól ismert fővárosi Tbiliszi Central épületében nyílnak meg. Az előzetes várakozások szerint a G.Mart a grúz élelmiszer-viszonteladói piac két meghatározó szereplője, a Populi és a Goodwill pozíciót gyengítheti. Utóbbi kettő közül a Populi tűnik a könnyebbik ellenfélnek, bár boltjai lefedik az ország teljes területét. Alapvetően három üzlettípusban gondolkodnak, melyeket a jelenlegi marketing trendeknek megfelelően angol fantázianevekkel illettek: „Neighbourhood” azaz „Szomszédság” jelzőt a legkisebb alapterületű, de a mindennapi igényeket kielégítő üzleteik kapták meg. Efölött, a vállalt középső szintjét a sokat mondó „XL”  boltok foglalják el, míg a hierarchia tetején az „Express” üzletek állnak. Ezek általában kisebb alapterületűek, de szinte minden frekventált helyen megtalálhatóak. Egy „Express” típusú üzlet megnyitására költött 200 ezer amerikai dollár eltörpül az „XL” monogramot büszkén hordozó hipermarketek 1,2 milliós befektetéseihez képest. A vállalat havi átlagos bevétele tavaly elérte a 7-8 millió grúz larit; 2001 óta folyamatosan jelen vannak a hazai piacon. A Populi főbb részvényesei a Galt&Taggart Capital, FireBird Aurora Fund, American Investment Company, East Investor, German Investment Group, továbbá az East Capital és a Swedish Finance Institute.

Új áruházláncok Grúziában Új áruházláncok Grúziában  

Eddigi legnagyobb riválisa a Goodwill nyolc éve állandó szereplője a grúziai láncok versengésének, első üzletüket a Fekete-tenger partján fekvő Batumiban nyitották meg. Későbbi meghatározó nagyberuházásuk a Tbilisziben nyitott Goodwill hipermarket felépítése volt. 2009-ben avatták fel a főleg kiegészítőket, kozmetikai szereket kínáló leányvállalatuk, a Goodwill-Vake első boltját a grúz fővárosban. A főlánchoz tartozó Goodwill üzletek mindegyike 2400 négyzetméter alapterületű, és Grúzia minden szegletében megtalálható legalább egy belőlük. A cég vezetésének közleménye szerint egy szupermarket megnyitása 5 millió amerikai dollárjukba kerül. Az iparág megbízható forrásai szerint a G.Marthoz hasonlóan a Goodwill is terjeszkedni kíván, és egy-egy új boltot hoz létre Karvasla és a Tbilisi Central bevásárlóközpontokban. Ráadásul a francia hipermarket-lánc, a nemzetközi hátterű Carrefour is a fenti két üzletközpontot szemelte ki ugródeszkaként a kaukázusi piacra való belépés előtt illetve azt megkönnyítendő. A francia konkurencia érthetően komoly félelmeket ébreszt a grúz iparág húzóneveinek, az eddigi piacvezető vállalatok menedzsereinek körében, hiszen a Carrefour üzleteinek alapterületét tekintve a világ második lánca. Első lépésük a térségben a Tbiliszi északi részén felavatásra váró 10 ezer négyzetméter alapterületű hipermarket átadása lesz. Szakértők egybehangzó véleménye szerint az új piaci szereplők megjelenése jelentősen élénkíteni fogja a versenyt érezhetően csökkentve ezzel az árakat. Ha utóbbi az eladásra kínált áruk minőségének emelkedésével, új cikkek megjelenésével párosul, a kaukázusi élelmiszer-viszonteladói piac radikális változások elé néz a következő években.

Cimkék: Tbiliszi, G.Mart, Goodwill, Carrefour
Országok: Grúzia
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat