OROSZVALOSAG.HU


Új repülőteret kap Hegyi-Karabah 

  |  2010-10-12 13:42:54  |  
Mezei Bálint

Új repülőteret kap Hegyi-Karabah 

A megnyitás decemberre csúszik  

Új repülőteret kap Hegyi-Karabah 

Újranyitják a sztyepanakerti repülőteret

Hegyi-Karabah vezetése komolyan fontolgatja a főváros, Sztyepanakert polgári légikikötőjének újranyitását, melyhez a szükséges felújítási munkálatokat már jóval korábban elkezdték. A jogilag Azerbajdzsánhoz tartozó, de facto független örmény többségű szeparatista terület a civil légiforgalom számára lényegében húsz éve elérhetetlen.

Lassan két évtizeddel ezelőtt robbantak ki az első fegyveres összecsapások a vitatott terület birtoklásáért, melyek hamarosan általános jellegű örmény-azeri konfliktussá szélesedtek. A nehéztüzérséget és páncélosokat is felvonultató felek komoly harcokat vívtak a Sztyepanakerttől 8 kilométerre keletre fekvő leszállóhelyért, így nem meglepő, hogy utóbbi szinte teljesen használhatatlanná vált, legalábbis a közepesnél nagyobb gépek számára. Az azóta eltelt esztendők során az anyaország és a karabahi „enklávé” közti személy- és teherszállításokat, illetve bármilyen kommunikációs feladathoz köthető transzportot kizárólag földi úton, a két területet összekötő sávon át valósították meg.

A karabahi vezetés hozzávetőleg 1 milliárd dram (2,8 millió dollár) költséggel számol, azaz mai árfolyamon ekkora pusztítást okozott csak a repülőtérben és a közeli kiszolgáló egységekben az 1991-1992 között zajlott háború. A kiadások fedezésére nem megnevezett „karitatív források” állnak a Baku által nem elismert sztyepankerti kormány rendelkezésre. Elsőként az új utasterminál építésével kezdenek, majd röviddel ezt követné a kifutópálya felújítása.

A kaukázusi „miniállam” hivatalos közleményeiben még a Jereván-Sztyepanakert viszonylatban történő légiközlekedés 2010. október közepi újraindításáról beszélt – igaz bő egy évvel ezelőtt, 2009-ben. A minap azonban Bako Sahakjan, a Hegyi-Karabahi Köztársaság elnöke jelentős csúszásról számolt be, és „az eredetileg vállat határidő tarthatatlanságáról” beszélt, miután személyesen kereste fel az építkezés helyszínét egy hete, október 4-én, kedden.

Karen Sharamanjan karabahi városi fejlesztési miniszter állítása szerint az új terminál kivitelezési munkálatai még az idén novemberben lezárulnak. Hozzátette, hogy a légiirányítás, a földi navigáció elengedhetetlen műszeres kellékeit éppen most üzemelik be a repülőtéren.

Új repülőteret kap Hegyi-Karabah Új repülőteret kap Hegyi-Karabah 

Egyelőre csupán az tűnik bizonyosnak, hogy a közeljövőben valóan újraindul a Jerevánt és Sztyepanakertet összekötő légihíd. Ellenben a karabahi terület vitás hovatartozása és nemzetközi elismertségének szinte teljes hiánya lehetetlenné teszi, hogy más, független államok repülőgépei is leszállhassanak a régi-új repülőtéren. Azt sem döntötték még el, hogy melyik társaság üzemelteti a beindítandó járatokat. Erre természetesen az örmény állami vállalat, az Armavia a legesélyesebb. Bennfentesek szerint a rövidnek tűnő repülőút nagyjából 16 ezer dramba, azaz 45 amerikai dollárba fog kerülni. Viszonyításképpen a két főváros között közlekedő marsutkák (iránytaxik) furgonjai hat-hét óra alatt ugyan, de mindössze 5000 dram fejében teszik meg ugyanazt az utat.

Az RFL/RL (Radio Free Europe/Radio Liberty) munkatársai rögtönzött közvéleménykutatást is végeztek a jereváni utcákon. Kissé talán meglepő módon a megkérdezettek többsége üdvözölné a légiközlekedést felélesztését, a jóval magasabb viteldíjak ellenére is. Úgy tűnik, hogy a helyiek szívesen fizetnének többet egy nagyságrenddel rövidebb és sokkal kényelmesebb utazásért. „Nem merítene ki minket a hosszú zötykölődés” – állítja egyikük. „Ez több, mint érdekes lehetőség!” – vallja másikuk.

(Asbarez.com)       

Cimkék: Sztyepanakert, Hegyi-Karabah, Baho Sahakjan, marsutka, iránytaxi, szeparatista, Jereván, Aramvia, dram
Országok: Azerbajdzsán Örményország
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat