OROSZVALOSAG.HU
A pilóta hibázott Jaroszlavlban
A pilóta hibázott Jaroszlavlban
Nem engedte ki a féket
Orosz médiajelentések szerint az okozhatta a repülőgép lezuhanását, hogy a gép pilótája behúzva felejtette a kéziféket. Így a repülő a kifutó pályán nem érte el a kellő sebességet és felszállás után a földnek csapódott. A kapitány ráadásul felszállás közben rosszullétre hivatkozva a másodpilótának adta át a gép parancsnokságát.
A baleset rekonstruálása során arra a következtetésre jutottak, hogy miután a kapitány átadta a parancsnokságot, a másodpilóta nem vette észre a repülőgép parkoló-fékjének optikai jelzőfényét (ez körülbelül olyan fék, mint a gépkocsik kézifékje), s azt nem oldotta ki. A jelzőberendezés hangot sajnos nem ad ki. A fékhatás ellenére a Jak-42-es elérte a felszálláshoz szükséges sebességet, de már azt is túl későn. A kifutópálya végét elhagyva, csak 400 méterrel később szállt fel.
Ezáltal a Jak nem tudott kellően magasra emelkedni, s beleakadt egy antennarúdba, s ezt követően lezuhant. Egyelőre tisztázatlan, hogy a repülőgép legénysége miért nem döntött a vészfékezés mellett, amikor érzékelték, hogy a gép nem éri el az felszálláshoz szükséges sebességet.
Ha a további vizsgálatok is ezt a verziót támasztják alá, akkor érthető, hogy sokan miért protestálnak évek óta az orosz kormánynál az orosz pilóták elégtelen kiképzése miatt. A személyzet sem rendelkezett kellő repülési tapasztalattal, s még ennél is megdöbbentőbb, hogy a másodpilóta a kapitány nélkül nem tudta irányítani a gép felszállását.
A repülőgép szerencsétlenségben 44 ember vesztette életét, többségük a Lokomotiv Jaroszlavl orosz profi jégkorong csapatának tagjai.
(aktuell.ru)