OROSZVALOSAG.HU
Óriási külföldi beruházások Oroszországban
Óriási külföldi beruházások Oroszországban
Milliárdokat fektetnek be autókonszernek
A Volkswagen, a Renault, a GM és Ford autókonszernek arra kötelezték magukat egy megállapodásban, hogy az elkövetkező években 5 milliárd dollárt fektetnek be Oroszországban, cserébe nyolc éven át vámkedvezménnyel vihetnek be Oroszországba autóalkatrészeket.
A megállapodást a hét végén írták alá a cégek és az orosz kormány képviselői az orosz Kereskedelmi- és Iparügyi Minisztériumban.
A befektetők kötelezték magukat, hogy 2020-ig évi 300.000 gépkocsit gyártanak, s az autók alkatrészeinek 60 százalékát orosz beszállítóktól szerzik be. Ezen kívül minden konszern köteles egy évi 200.000 motor gyártására alkalmas motorgyárat építeni. Ezért cserébe a motorgyártáshoz szükséges alkatrészeket vámmentesen importálhatják Oroszországba.
A vállalatok közül mindenekelőtt a VW igyekezett elérni azt, hogy ne kelljen motorgyárat építenie és nagyobb arányban engedélyezzék az összeszerelést a cég oroszországi autógyárában. Az orosz kormány viszont azonos feltételeket kívánt biztosítani mind a négy konszernnek. A VW így saját kalugai üzeme mellett a GAZ nyizsnij-novgorodi üzemében is gyártásra fog berendezkedni. (A német óriás 11 modelljét fogják gyártani az Orosz Föderációban.)
De szintén a GAZ-zal kooperál az amerikai General Motors, mely 1 milliárd dollár befektetésre vállalt garanciát. A GAZ üzemeiben a cég Chevrolet Aveo modelljét fogják gyártani. De a GM is rendelkezik már saját üzemmel Oroszországban, mégpedig Szentpétervár mellett. Ennek évi 60.000-es kapacitását várhatóan 230.000 gépkocsi gyártására fogják emelni. Ott jelenleg Chevrolet Cruze és Opel Astra modelleket gyártanak, de tervbe vették a Lada és a Chevrolet közös Niva terepjárójának további gyártását is.
A Ford konszern a Sollers orosz autógyárral állt össze. Ez az orosz cég UAZ modelleket gyárt, illetve Ssangyong és Fiat gépkocsikat szerel össze. A Ford egyébként három új autógyár építésére kötelezte el magát 1.2 milliárd dollár értékben. A legnagyobb befektető azonban a Renault, Nissan és az Avtoaz szövetsége lesz: a három vállalat összesen 2 milliárd dollárt fektet be.
Az olasz Fiat, mely eddig nem sok szerencsével járt Oroszországban, egyelőre a régi gyártási megállapodásokat kívánja továbbfejleszteni. Ennek ellenére az olaszok is 1.1 milliárdos befektetést terveznek két orosz autógyárban. Szakértők azonban kétkedve fogadják ezt: a Fiat ugyanis nemrég bontotta fel együttműködését a Sollers-szel.
Hasonlóan járt a Mercedes-Benz is: orosz partnerével, a Kamaz-zal mindössze egy megállapodásra futotta (tehergépkocsik közös gyártására). A Daimler mindenesetre megpróbálkozik a Sprinter kisteherautó gyártásával Oroszországban, ebben az esetben is a nyizsnij-novgorodi GAZ merül fel egyedüli lehetséges partnerként. A nyugati vállalatok számára azonban a GAZ, mint partner, több mint problémás: a cégnek sürgősen modernizálnia kellene berendezéseit, de az eladósodott GAZ tulajdonos Oleg Deripaszka, eddig nem elsősorban modernizációs programjaival hívta fel magára a figyelmet.
(aktuell.ru)