OROSZVALOSAG.HU


Fényes jövő az orosz internetes piac előtt

  |  2011-05-23 11:22:34  |  
Kecskeméti Gábor

Fényes jövő az orosz internetes piac előtt

Akár 30 %-os növekedés is várható

 Fényes jövő az orosz internetes piac előtt

Az orosz internetes „gazdaság” elképesztő ütemű fejlődés előtt áll 2011 és 2015 között – ez derül ki a Boston Consulting Group által, a Google felkérésére elkészített elemzésben. Nem világos azonban, hogy jelentős szerepet fog-e ebben játszani az „orosz Szilícium-völgy”-ként aposztrofált Szkolkovó.

Oroszország internetes gazdasága – mely Európa második legnagyobb internetes piaca Németország után – 2015-re elérheti az orosz GDP 3.7 százalékát. Ám jelenleg sem csekély: 2009-ben már a GDP 1.6 százalékát tette ki, ami 19 milliárd dollár (mai árfolyamon hozzávetőlegesen 3500 milliárd forint), s ez folyamatosan növekszik. Igaz, ehhez arra van szükség, hogy egész Oroszországban elérhető legyen az internet, fejlődjön az elektronikus kereskedelem és befektetések induljanak az állami és az üzleti szféra részéről. Ezen kívül a törvényalkotásnak is lépést kell tartani a fejlődéssel, hogy ez a hirtelen növekedés ne okozzon feszültségeket. Ha ezek a körülmények adottak, akkor van esély az évi 22-30 százalékos növekedésre. De még akkor is elképesztő növekedés várható az online vásárlás, és az internetes készülékek (laptopok, okostelefonok) piacán, ha a körülmények nem lesznek ennyire optimálisak.

A felmérést végző Google oroszországi igazgatója szerint az tény, hogy Szkolkovóval, a Moszkva mellett jelenleg is épülő, s Dmitrij Medvegyev elnök által gyakran népszerűsített innovációs és technológiai központtal külön nem foglalkoztak a tanulmányban, csupán arra vezethető vissza, hogy a kutatást 2009-ben kezdték el, a beruházások Szkolkovóban pedig alig egy éve indultak el: „Szkolkovó komoly szerepet fog játszani. Nem tudom azonban megmondani, hogy ez lesz-e a kulcs az internetes gazdaság GDP-n belüli növekedésében, hiszen Szkolkovóban öt területre koncentrálnak, s ezek közül csak az egyik az információs technológia (IT).” – nyilatkozta Vlagyimir Dolgov. Majd hozzátette: Szkolkovó inkább az áttörésekről és az indulásokról szól. Mint ötlet, természetesen hatással lesz erre (mármint az orosz internet gazdaságra), hiszen rengeteg tehetséges ember él Oroszországban, ám nekik bizonyos szervezettség, háttér hiányzik, s Szkolkovó talán ezt fogja nyújtani.

De ami a jövő internetes gazdaságában az igazi hajtóerő, az nem az elnöki irányítású innováció, vagy Szkolkovó, mint IT-centrum, hanem sokkal inkább az internetes hirdetési üzletág. Az általános hirdetési piacon ez a jelenlegi 11 százalékról idén 12 százalékra növekedhet Oroszországban, amely még mindig alacsony, összehasonlítva Nagy-Britannia 25 százalékos és az Egyesült Államok 18 százalékos eredményével. De Oroszország éveken belül ebben is a nyugat méltó partnere lehet. A jelenlegi gazdasági vezetők még a televíziós reklámozást preferálják, hiszen a csatornák és a nézőszám alapján sokkal inkább mérhető. De a fejlődés egyre inkább rákényszeríti a hirdetési vállalatokat, hogy előtérbe helyezzék az internetet. A célzott reklámok (amikor egyetlen célcsoportra fókuszálnak) ugyan sokkal sikeresebbek az internet világában, de még mindig nem ér el olyan tömegeket, mint a televízión keresztül.

Oroszországban az online hirdetések összege – amit nem kalkuláltak bele a GDP számításokba – 2005 és 2009 között 59 százalékkal emelkedtek, s elérték a 600 millió dollárt, amely az ország teljes hirdetési piacának 9 százaléka.

Az ország méretei és egyenetlen fejlődése miatt azonban óriási eltérések vannak egyes régiók között. Ám ha egy helyen felbukkan az internet, akkor gyorsan megindul a kiegyenlítődés az üzleti és magánszféra felhasználói között. Jelenleg Oroszországban, Moszkvát és Szentpétervárt kivéve, csupán a háztartások 20 százaléka jut szélessávú internethez, ellentétben a két nagyvárossal, ahol ugyanez 55, illetve 49 százalék. Az egyik orosz makro ökonómiai intézet vizsgálatai javuló tendenciát mutatnak, s amennyiben nem csökkennek a telekommunikációs cégek befektetései, 2015-re Oroszország háztartásainak 80 százalékába elérhet a szélessávú internet.

Az orosz internetes cégek ráadásul egyre vonzóbbak a nemzetközi befektetők számára, főleg azóta, hogy a Mail.ru Group megjelent a londoni értéktőzsdén, igen figyelemreméltó 912 millió dolláros részvénycsomaggal. (Ez hozzávetőlegesen 169 milliárd forintnak felel meg.) A következő orosz cég, mely kiléphet a világpiacra, minden bizonnyal Oroszország első számú kereső oldala, a Yandex.ru lesz, s a várakozások szerint már a kezdetekkor 1.15 milliárd dollárnyi Yandex részvényt dobhatnak piacra.


(themoscowtimes.com)

Cimkék:
Országok: Oroszország
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat