OROSZVALOSAG.HU


Vlagyivosztokig aszfalton

  |  2010-09-30 16:00:23  |  
Kecskeméti Gábor

Vlagyivosztokig aszfalton

Elkészült a transszibériai autóút

Vlagyivosztokig aszfalton

Jóllehet a Transszibéria Expressz 100 esztendeje szeli át 9.288 km hosszan a Föld legnagyobb országát Moszkvától Vlagyivosztokig, ám egészen mostanáig kellett arra várni, hogy a sínekkel párhuzamosan az autóút is elkészüljön.

Ennek köszönhetően az autóvezetők – már amennyiben felkészültek a folyamatos ülésre és egy megbízható gépkocsival rendelkeznek – keresztben átszelhetik egész Eurázsiát. Erre már a teljes szibériai útszakasz megnyitása előtt sikeres kísérletet tett egy litván újságíró: a 15.200 km megtételére Lisszabonból Vlagyivosztokba egy Dacia Sanderóval tizenkét napra volt szüksége – ráadásul mindvégig ő maga ült a volán mögött.

Rekordját azonban szinte biztos, hogy belátható időn belül megdöntik. A litván kalandor ugyanis otthon megállt egy napra pihenni, később pedig a kelet-szibériai építkezések és az utolsó kavicsos szakaszok kényszerítették lassításra. A következő rekordert ezek már aligha lassítják, hiszen a szibériai autóút minősége eléri a Közép-Európában található autópályák minőségét.

Az autóút megépítését – pontosabban befejezését – a Bajkál-régió és az Amur-vidék között még hivatalának kezdetén Vlagyimir Putyin akkori orosz elnök határozta el. A tervek már 1966-ban elkészültek, de mivel az autóközlekedés nem élvezett prioritást a Szovjetunióban, így akkor nem kezdődtek el az építkezések. A kelet-szibériai útépítésekre szánt összeg a ’90-es évekre fogyott el, s mindössze 600 km-et adtak át az 1978-ban megkezdett építések után.

A két régió között hiányzó 1.500 km-t hosszú ideje csak az off-road vezetést vállaló kalandor utazók tették meg, ők is leginkább télen, amikor a folyók, mocsarak, pocsolyák be vannak fagyva. Putyin elnöksége idején az orosz útépítési büdzsé egy negyedét fordították az Amur-vidéki út megépítésére, melyet 2004-ben részben meg is nyitottak. Ennek ellenére még mindig maradt egy kavicsos szakasz, amit újabb hat év építkezés és egy milliárd euró befektetése után fejeztek be végleg. Az egykori rémálomszerű úton manapság a legnagyobb probléma a sebességkorlátozás betartása lesz.

A szibériai lakosok azonban mégsem elégedettek: az út mentén csupán elvétve találhatóak vendéglők, hotelek, benzinkutak, vagy műhelyek. Mobiltelefon térerő pedig sok helyen egyáltalán nincs. Ezen felül a ’80-as években épült szakaszok leromlott állapotban vannak. Ezeket maga Putyin is „jobbminőségű falusi utca” jelzővel illette. Ezeket az orosz kormány a következő években kívánja felújítani, mivel reményeik szerint az út segítségével megélénkül Kelet-Szibéria. Az orosz közlekedési minisztérium előrejelzése szerint a kezdeti időkben már napi 3.000 járművel lehet az úton számolni.

(aktuell.ru)

 

Cimkék: transszibériai autóút
Országok: Oroszország
Megosztás:
Add a Facebook-hoz

 

Oroszvalosag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat